Humax iHDR 5200C

Downloaden: Selecteer gewenste handleiding, klik op Download.

Online: Bestand bekijken, versturen per email, vertalen en zoeken op inhoud.

Taal Soort Grootte Download Bekijk Online
Nederlands Gebruiksaanwijzing 2,2 MB Download Online
Nederlands Gebruiksaanwijzing 2,27 MB Download Online


Advertenties



Spelregels

Vragen / opmerkingen / antwoorden over de Humax iHDR 5200C



  • Vraag

    1-3-2015
    09:14

    Hallo Willem,

    Als ik naar het interactieve gedeelte van Ziggo wil kijken valt steeds het beeld weg of vast.
    Heb jij misschien hier een oplossing voor?
    Reageer op deze vraag

  • Vraag

    1-3-2015
    08:04

    Hoi Willem,

    Toen ik vanochtend mijn tv aandeed, had ik ineens dolby op nop 1,2 en 3. Zomaar ineens.
    Probleem bij mij dus opgelost. Ik denk ik meld het je even.
    Nog een prettige zondag.

    Groeten Ingrit
    Reageer op deze vraag

  • Vraag

    28-2-2015
    17:33

    Op Di. 24 -2 j.l. heb ik t.b.v.ziggo signaal o.a. het signaal van de Humax 5200C omgezt. Tot en met de dag daarvoor, was er geen enkel probleem. Daarna werkten alle beelden goed, maaqr was alle geluid via de Humax afwezig!!!!
    Hoe krijg ik weer geluid?
    Reageer op deze vraag

  • 28-2-2015
    19:18
    0

    Hallo,


    Kijk ten eerste eens of het volume op de decoder wel volledig open staat. Klinkt misschien vreemd, maar dit is iets wat nog best vak voorkomt.

    Als dat het niet is, raad ik je aan even de HDMI kabel te controleren, of even een ander te gebruiken. Geef je toevallig ook het geluid weer via een extern apparaat zoals een versterker o.i.d. Zo nee, doe dat dan eens als je daar de kans voor hebt. Dat kan analoog of digitaal (optisch).

    Ook kun je even de decoder middels scart aansluiten en kijken wat dit doet.

    Ik lees graag de afloop.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    28-2-2015
    13:46

    als ik mij tv aanzet wordt er altijd gevraagd of ik wil opwaarderen moet dat en waar is dat voor.
    Reageer op deze vraag

  • 28-2-2015
    19:20
    0

    Dag,

    Ja, dat zou ik je zeker aanraden, want er is nieuwe software uit voor de decoder. Klik dus op ja, en wacht zo lang totdat de decoder zelf weer start met de weergave. Onderbreek de updates dus niet!

    Mvg. Willem.

Advertenties

  • Vraag

    28-2-2015
    08:33

    Is de humax 5200 ook te programmeren voor canal digital, kees
    Reageer op deze vraag

  • 28-2-2015
    19:22
    0

    Dag Kees,

    dat kan niet. De Humax is een DVB-C decoder, ofwel Cable decoder. Voor de schotel is een DVB-S (satellite) decoder nodig en voor Digitenne een DVB-T (Terra) decoder.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    27-2-2015
    21:51

    Willem jij hebt vanmiddag voor mij een vraag beantwoord waarvoor mijn dank.
    Nu de volgende vraag, hoe kan ik vermijden dat ik tijdens opnemen niet van zender kan verwisselen? Bij de handleiding kom ik er niet uit.
    Gr.Cees
    Reageer op deze vraag

  • 27-2-2015
    22:39
    0

    Dag Cees,

    Je moet altijd één zender kunnen opnemen en daarnaast moet je dan elke andere zender kunnen bekijken. Je kan in bepaalde gevallen ook 2 zenders opnemen, maar dan kun je doorgaans beperkt nog een 3e bekijken. Dat heeft te maken met de stream indeling van de zenders.

    Maar als je echt de 5200 hebt, moet je dus altijd naar elke zender kunnen zappen als je maar één zender opneemt.

    Als dat niet kan, klopt er iets niet en wellicht heeft dat te maken met een software issue welke je doorgaans kan oplossen door de decoder terug te stellen naar de fabriekstand en opnieuw te installeren. Formatteer daarbij de harde schijf echter niet, want dan zullen
    al je opnames verloren gaan.

    mvg. Willem.


  • Vraag

    27-2-2015
    13:02

    hoe kan ik de opname datum op bijvoorbeeld 5 dagen verder krijgen?
    Reageer op deze vraag

  • 27-2-2015
    13:05
    0

    Dag,

    Dat kan heel eenvoudig:

    -Open de Guide
    -Druk op de gele toets
    -Een timerplanning opent zich en je kan daar de opnames die moeten worden gemaakt invoeren.
    -Wijst zichzelf

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    27-2-2015
    09:09

    Belangrijk nieuws:

    Wellicht waren wat lezers al op de hoogte, maar bij de nieuwe zenderindeling van Ziggo, is voor 26 zenders geen smartcard meer benodigd. Dit zijn de zogenoemde vrije zenders (free to air) waar UPC al mee werkte. Voor de extra zenders is de smartcard wel benodigd, maar heb je een 2e toestel kun je dus 26 zenders bekijken zonder smartcard.

    Zie de info hier:

    https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht-nieuw

    Mvg. Uw aller Willem ;-)
    Reageer op deze vraag

  • 27-2-2015
    11:53
    1

    Hoi Willen,

    Handig om te weten. Daar hebben we onze Willem dus voor.

    groeten Ingrit

  • 28-2-2015
    19:24
    0

    Dag Ingrit,

    Het is al een ouder bericht, maar goed, het kan desondanks voorkomen dat men het nog niet weet en ook ik, die toch veel leest, heb het destijds gemist. Maar ja, ik ben ook maar een mens en heb meer aan hoofd.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    26-2-2015
    21:59

    Beste Willem,
    Net Humax update (IHDR-5200C – Versie 1.00.51) laten installeren. Erg veel om het lijf heeft die update niet.
    "Wijzigingen:
    Extra driver toegevoegd voor een nieuwe USB-dongle die geschikt is voor 2.4 GHz. met vergelijkbare specificaties als de huidige USB-dongle. De huidige USB-dongle kunt u gewoon blijven gebruiken.." valt er te lezen op de Humax site. Dat is het blijkbaar.
    Overigens....en stukje terug schrijf je dat het Dolby probleem op NPO 1,2 en 3 is opgelost. Bij mij verschijnt het Dolby tekentje echter bij alle 3 de zenders nog steeds niet in beeld rechtsonder. Bij de meeste andere zenders wel. Dus....is het nou opgelost?
    Met vriendelijke groet, Leon.
    Ps goed om af en toe even hier te kijken. Keep up the good work!
    Reageer op deze vraag

  • 26-2-2015
    22:09
    2

    Dag Leon,

    Dinsdag gaf Humax aan dat er alleen nieuwe software zou zijn voor de 5300. Maar daar ik Dinsdag ook aan mijn nek ben geholpen, heb ik die dus niet verder uitgestoken om na te gaan wat de updates inhielden... ;-) Er is toen wel verteld dat het in ieder geval de Dongel/verbinding behelsde.

    Het issue v.w.b. het geluid is hier wel opgelost en dat zou volgens zeggen overal zo moeten zijn. Maar soms kan het nodig zijn de decoder even in te stellen op stereo, en daarna weer op Dolby, waarna je even kortstondig de decoder in stand-by zet.

    Laat anders even weten of dat werkt.

    En ik doe mijn best, maar ga zo even lekker 'bankhangen', want inmiddels ben ik alweer een kleine 3 uur bezig op de site en dat is nu eigenlijk iets teveel, maar ik ben blij dat er weer wat mensen zijn geholpen.

    Mvg. Willem.


  • 26-2-2015
    23:01
    1

    Hoi Willem,

    Ik heb ook geen dolby op Ned 1,2 en 3. Verder nog bedankt voor je inzet voor deze site en heel veel sterkte.

    groeten Ingrit

  • 26-2-2015
    23:15
    0

    Dag Ingrit,

    Heb je ook bovenstaande al even geprobeerd? Ik ga er anders nog even achteraan, maar wellicht is het bij jullie straks ook weer in orde.

    Mvg. Willem.

  • 27-2-2015
    00:33
    0

    Hoi Willem,

    Inderdaad geprobeerd. Zelfs teruggezet naar fabrieksinstellingen maar noppes.

    groeten Ingrit

  • 27-2-2015
    09:10
    0

    Dag Ingrit,

    terug zetten naar de fabrieksinstellingen was niet nodig geweest, maar het is wel vreemd dat het bij jou/jullie nog niet werkt. Heb je/jullie de nieuwe zenderindeling al in gebruik, of werk je nog met de oude? Wellicht dat hierin verschil zit en ik ga proberen of ik dit kan achterhalen.

    Mvg. Willem.

  • 27-2-2015
    11:52
    1

    Hoi Willem,

    Ik heb de nieuwe zenderindeling al in gebruik.
    Ik woon in Ámersfoort.

    groeten Ingrit

  • 27-2-2015
    13:06
    0

    Dag Ingrit,

    Ik denk dat het daarmee te maken heeft, maar ben er nog niet echt achtergekomen...

    Gr. Willem.

  • 27-2-2015
    13:44
    1

    Hoi Willem,

    Ik wacht het wel af. Heb er verder niet zoveel problemen hoor. Kan het in stereo ook verstaan :-).

    groeten Ingrit

  • Vraag

    26-2-2015
    21:08

    Willem
    dankjewel voor je snelle antwoord
    maar ik bedien mijn beide apparaten Sony t. v en humax decoder na het aanzetten met de ab van de Humax
    Maar als ik per ongeluk een knopje van de ab van de tv aanraak is alles ontregeld en kan ik geen tv meer kijken.
    Ik moet nu weer "Tuni 1"aan kunnen klikken met de a.b van de tv maar dit komt niet meer zichtbaar
    Help
    Reageer op deze vraag

  • 26-2-2015
    21:24
    0

    Hallo,

    Als je de Tv bediend met de afstandsbediening van de decoder dan dien je er op te letten dat je nadien meteen weer even op de PVR toets drukt, zodat deze oplicht. Anders bedien je de Tv en niet de decoder en dan kan het soms dus misgaan.

    Het best kun je nu gewoon beide apparaten even in stand-by zetten en opnieuw inschakelen. Bij het gebruik van scart zal de Tv na inschakelen zelf de juiste ingang kiezen en kan de decoder weer gewoon worden gebruikt. Maar let dus op de PVR toets welke moet oplichten als je de decoder, of wel de PVR bediend!

    Maar ook nogmaals de vraag waarom je geen gebruik maakt van HDMI?

    PS: reageer je, plaats dan je reactie bij deze vraag/reactie. Dan blijft alles bij elkaar en overzichtelijk. Ik weet anders niet altijd meer van wie de reacties afkomstig zijn, mede door het ontbreken van namen. Ik kan ze ook verplaatsen, en de oude verwijderen, maar laat het voor nu maar even zo staan.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    26-2-2015
    20:23

    Heb een Humax 5200c en een infrarood verlenger. Waar moet ik deze op plakken, m.a.w. waar zit het oog dat het signaal van de AB ontvangt? M vr gr
    monique
    Reageer op deze vraag

  • 26-2-2015
    20:31
    1

    Dag Monique,

    dat kun je zo zien als je de voorklep opent. Deze opent zich bij de 5200 n.l. in zijn geheel en je kan dan zo de sensor zien.

    Mvg. Willem

  • 26-2-2015
    20:49
    1

    Het klepje had ik natuurlijk al geopend, ik zie dan o.a. fysieke knopjes links en verlicht display rechts. Maar ik herken niet het punt waar ik mijn Marmitex op moet plakken......Zit dat binnen het verlichte display?

  • 26-2-2015
    21:17
    2

    Dag Monique,

    Doe anders even het volgende: pak een strook karton en houd dat voor de decoder. Druk nu op de volume- of + toets en houd deze knop ingedrukt, terwijl je het kartonnetje opzij schuift. Je komt er dan zo achter waar de sensor zich bevind.

    Dit is de Jip en Janneke oplossing ;-)

    Mvg. Willem

  • 27-2-2015
    08:18
    1

    Dat ik dat nou niet heb bedacht! Bedankt!

  • 27-2-2015
    09:15
    0

    Dag Monique,

    Graag gedaan. Ik bedenk wel meer van die rare dingen haha :-)

    Fijne dag allemaal.

    Uw aller Willem ;-)

  • Vraag

    26-2-2015
    20:02

    Regelmatig komt het voor dat ik geen t.v ontvangst heb omdat ik een knopje aanraak op de ab van de Humax
    De volgende tekst komt dan in beeld
    "Er wordt geen ingangssignaal herkend, Op dit moment wordt gezocht naar een signaal of er is geen signaal etc. etc
    Mijn scartkabel zit goed aangesloten, daar ligt het niet aan.
    ik ben nu zo ver om de Humax de deur uit te doen.
    Reageer op deze vraag

  • 26-2-2015
    20:26
    2

    Hallo,

    Ik denk dat dit helemaal niet aan de decoder ligt, maar aan een bedieningsfout. Bedien je de Tv ook met de afstandsbediening van de decoder? In dat geval kan het n.l. voorkomen dat wanneer je b.v. naar RTL4 gaat, of gaat zappen, de Tv zelf wordt bediend, en van de scart ingang af gaat. Bij Philips Tv's is dit b.v. een vaak gezien probleem.

    Maar waarom is de decoder aangesloten middels scart? Als je een modern toestel hebt, is het natuurlijk raadzaam de decoder daarop aan te sluiten met een HDMI kabel en de decoder in te stellen op 720P (standaard) bij een HD-ready Tv en op 1080I bij een Full-HD scherm.

    Nu kijk je in SD en dat is natuurlijk zonde van zo'n mooi apparaat.

    Meer info over de decoder is te vinden op dit onderwerp.

    Mvg. Willem.

  • 26-2-2015
    20:52
    0

    Willem

    Dankjewel voor je snelle antwoord.
    Maar ik heb de nadrukkelijke instructie gekregen bij de installatie van mijn Humax en Sharp tv nu iets meer dan een jaar geleden.
    Voor beide toestellen alleen nog maar de ab van de Humax te gebruiken.
    Mijn eerst gestelde vraag was dan ook niet helemaal correct.
    Het is als ik een knopje aanraak van de ab van de tv.
    Ik weet dat ik weer ontvangst kan krijgen aks ik "Tuni 1"aanklik. Maar dat krijg ik nu niet meer zichtbaar op het scherm.
    Help

  • 26-2-2015
    21:27
    0

    Hallo ik heb net gereageerd, maar begrijp eigenlijk niet waarom je die nadrukkelijke instructie heb gehad. Ik doe dat vaak juist niet, omdat men zeer vaak vergeet weer even op de PVR toets te drukken en dan juist de fout ingaan.

    Maar goed, het effect is hetzelfde: als je en toets op de afstandsbediening van de Tv of decoder (stand Tv) indrukt, is het dus mogelijk dat de Tv een andere ingang selecteert en er geen weergave meer is. Maar dat ligt dus echt niet aan de decoder.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    26-2-2015
    19:51

    Opgelost: Geluidsweergave NPO 1, 2 en 3.

    Wellicht hebben sommigen al gezien dat het geluidsprobleem van de bovenstaande zenders is opgelost. Deze geven wederom weer in Dolby Digital 5.1 en het geluidsniveau is weer gelijk aan die van andere zenders.

    Mvg. Willem.


    Reageer op deze vraag

  • Vraag

    26-2-2015
    19:48

    Nieuwe updates 5200:

    Beste lezers, het is jullie wellicht al opgevallen dat er nieuwe updates zijn uitgerold op het netwerk van Ziggo. Het fijne weet ik er nog niet van, maar als uw decoder u vraagt deze op te waarderen, betekent dat dus dat de nieuwe versie kan worden geladen.

    Als u gaat opwaarderen, wacht dan zo lang tot de decoder zelf weer start met de weergave. Onderbreek de updates nooit!

    Mvg. Willem.


    Reageer op deze vraag

  • Vraag

    26-2-2015
    14:36

    Ik kan sommige opnames niet meer verwijderen. Hoe krijg ik ook deze opnames weg?
    Reageer op deze vraag

  • 26-2-2015
    16:31
    0

    Speel een stukje af van de film. Meestal daarna lukt het wel
    groet
    Theo

  • 26-2-2015
    19:53
    0

    Aanvulling:

    Wis nooit meer dan één opname tegelijk en wacht met het wissen van een volgende programma totdat het wissen van de eerdere opname is voltooid.

    Als je iets niet kan verwijderen, en de oplossing van Theo baat niet, haal dan even een minuut of 5 de spanning geheel van de decoder.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    26-2-2015
    13:29

    Dag Willem,
    Allereerst min complimenten voor alle antwoorden etc.
    Zojuist ben ik een update van de Humax 5200C aan het downloaden en installeren. Wat nu gebeurd, ook bij het starten van de Humax, is dat het beeld steeds uit en aan gaat. Dat is knap hinderlijk dit omdat je niet kan volgen wat de status is van het downloden en het installatieproces. Daar heb ik verder nooit last van. Heb op de TV gezocht maar kan daar niets vinden. Heb je een antwoordt hierop.

    Met vriendelijke groet,
    J.M.P.(Hans) Urbanus
    Reageer op deze vraag

  • 26-2-2015
    19:59
    0

    Dag Hans,

    Ik reageer door omstandigheden wat laat, maar hoe werkt de decoder nu? Heeft deze de updates wel goed geladen? Ik moet bekennen dat jou issue me nog nooit is voorgelegd, en ik zal dus even moet uitzoeken waar dit aan ligt.

    Maar ik ben dus wel benieuwd of je nu, na het laden van de updates, nog problemen hebt.

    Tevens dank voor de positieve reactie. Dat doet goed :-)

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    25-2-2015
    20:57

    Ik heb een aantal series die wekelijks worden opgenomen maar deze zijn niet zichtbaar in timerplanning. Ik kan de series die afgelopen zijn er dus ook niet uit gooien met gevolg dat nu wekelijks iets wordt opgenomen wat ik niet wil opnemen??
    Reageer op deze vraag

  • 25-2-2015
    21:04
    2

    Hallo,

    haal even een tiental minuten de spanning geheel van de decoder. Als dat niet baat, stel dan de decoder even terug naar de fabrieksinstellingen en installeer deze opnieuw ZONDER de schijf te formatteren. Opnames blijven dan bewaard maar software issues worden verholpen.

    Mvg. Willem.

  • 26-2-2015
    20:08
    0

    Willem dank voor je snelle antwoord op mijn vraag en alle andere vragen! Hier kunnen de KPN, UPC etc een puntje aan zuigen!

  • 26-2-2015
    20:29
    0

    Dag,

    Heel graag gedaan en dank voor de positieve reactie. Het is dus gelukt?

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    25-2-2015
    20:42

    Goedendag.

    We hebben al een tijdje een Humax iHDR 5200 C.
    Na de zenderwisseling van Ziggo wil ik eens proberen om met de favorieten lijst te werken.
    Ik heb de zenders in een bepaalde volgorde in de favorieten groep geplaatst. Dit ging vrij gemakkelijk.
    Maar.... ik kan nergens in de handleiding vinden hoe ik weer in deze lijst kom om naar een TV zender te kijken. (of heb ik er overheen gekeken?)
    Er moet toch een eenvoudige manier zijn om de lijst te voorschijn te toveren en een TV zender te selecteren?

    Met vriendeljke groet

    Bé S.
    Reageer op deze vraag

  • 25-2-2015
    21:15
    2

    Dag Bé,

    daar is destijds op geantwoord toen het instellen van favorietenlijsten is besproken. Voer in de zoekfunctie even 'favorieten' in en ga dan naar het bericht dat je zelf hebt geplaatst op 24-1-2015.

    Ik hou me zelf niet zo bezig met zenderlijsten, omdat hier de decoder(s) nogal eens worden terug gesteld naar de fabrieksinstellingen omdat ik veel testen doe of dingen uitprobeer.

    Ik zou me eigenlijk wat meer op de favorietenlijsten moeten richten, maar op dat vlak ben ik wat onhandig ;-)

    mvg. Willem.

  • 26-2-2015
    11:38
    2

    Hallo Willem.

    Bedankt voor het antwoord. Ik was er later toevallig door een bedieningsfout achter gekomen dat ik het menu op kon vragen door op de OK knop te drukken en dan via de pijltjes de juiste favorietenlijst kon kiezen.
    Heb het ook nog nagezocht in de handleiding, maar niet echt duidelijk kunnen vinden.
    Heb ook ontdekt, dat hij ook op de favorietenlijst blijft staan, ook als je via de cijfertoetsen een andere zender kiest.
    Gisteravond alles uit geschakeld, TV en de recorder in de uitstand (via de knop rechtsboven op de afstandbediening (groen rondje met streepje). Zonet(deze morgen) alles weer aangezet, en wat blijkt, hij start op in de favorietenlijst.
    En dat is nou net wat ik graag wou.
    Het lijkt er dus op, dat je niet iedere keer weer de favorieten lijst hoeft aan te roepen. (Ik ben nog even voorzichtig, wat ik heb al wel eens eerder met andere dingen meegemaakt dat het later toch anders blijkt te zijn).
    Ik had je suggestie "favorieten" in zoeken in te vullen geprobeerd, maar dat gaf geen reactie. Heb het ook nog op andere manieren geprobeerd, maar ook dat gaf geen resultaat.
    Ook heb ik geprobeerd het oudere artikel van 24-01-2015 terug te halen, wat in eerste instantie ook niet gelukte, maar na enkele pogingen wel.
    (Maar dat kan best aan de computer liggen, want ik werk sinds vrij kort met Windows 8.1 en beleef daar soms ook onvoorspelbare dingen mee. (Dat even als een zijdelingse opmerking))
    Vanmorgen toen ik de recorder aan zette, kreeg ik de melding, of ik wou opwaarderen.
    Het lijkt erop, dat er dus een software update is.
    Ik heb dit nog niet gedaan, de melding was later weer verdwenen, waarschijnlijk doordat ik te lang heb gewacht met een keuze te maken.
    Maar ongetwijfeld komt deze vraag opnieuw als ik de recorder weer opnieuw aanzet.
    Je krijgt binnenkort nog wel een reactie van mij of alles nog net zo werkt.
    In elk geval bedankt.

    Met vr. gr.

    Bé S.

  • 26-2-2015
    21:55
    2

    Dag Bé,

    Je kunt inderdaad gewoon de OK toets gebruiken, maar ook de opt+ toets. Maar goed, ik zie dat het is gelukt en ik ben blij te zien dat het nu werkt zoals je wenste.

    Vreemd dat de zoekfunctie niet werkte, want ik heb het nog even getest en kreeg na het klikken op zoeken, meteen een aantal vragen/reacties, waaronder ook je eerdere vraag/reacties.

    Ik heb het toevallig Dinsdag nog even met Humax over de nieuwe updates gehad, die vooralsnog alleen beschikbaar leken voor de 5300, maar ook zij hadden toen nog niet veel info, daar het sneller was uitgerold dan men had verwacht. Ik was dus al wat verbaast toen ik gisteren zag dat er ook voor de 5200 nieuwe software voorhanden was. Daar was eveneens nog niets over terug te vinden op de site van Humax, maar dat zal nog wel komen.

    Ik heb zojuist ook de updates geladen voor de 5400.

    Je kan dus gewoon de nieuwe software laden, maar let erop dat je dit niet onderbreekt en wacht totdat de decoder zelf weer start met de weergave.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    25-2-2015
    18:37

    De kleur van mijn TV bediend door Humax is te rood. Ik wil hem minder fel maken
    Reageer op deze vraag

  • 25-2-2015
    19:59
    2

    Dat kan niet op de decoder zelf, maar bij veel Tv's is het mogelijk de beeldinstellingen bij elke ingang anders in te stellen. Doe dat echter pas als de bron, in dit geval de decoder op dat moment weergeeft.

    Je kan dan alles netjes naar smaak aanpassen. Gebruik uiteraard wel HDMI als dit kan en stel de decoder in op 720P bij een HD-ready Tv en op 1080I bij een Full-HD Tv.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    25-2-2015
    18:36

    Op mijn tv staat nu de text "er wordt geen ingangssignaal herkend. Opndit moment wordt gezocht naar een signaal of er is geen signaal beschikbaa etc
    Ik weet zeker dat alle kabels goed zijn aangesloten maar ik heb per ongeluk een verkeerde knop van mijn ab van de humax ingedrukt
    Reageer op deze vraag

  • 25-2-2015
    20:02
    2

    Dag,

    Ik kan zo niet zeggen wat je verkeerd hebt gedaan, maar druk even op de PVR toets en schakel de decoder dan even in stand-by.

    Bij opnieuw inschakelen zal het issue waarschijnlijk al verholpen zijn, maar je dient, als je HDMI gebruikt, wel even op de Tv de juiste ingang te activeren.

    Geef anders even wat meer info, want ik kan natuurlijk niet achter de voordeur kijken bij mensen thuis.

    mvg. Willem.

  • Vraag

    25-2-2015
    17:06

    Als ik TV portal op de afstandbediening in druk komt er wel een melding verbinden maar daarna gebeurd er niets (zwart beeld) en komt daarna (5 seconde) de gewone tv kanaal weer terug na contact met ziggo moet de humax vervangen worden.
    Inernet werk goed ( krijg melding verbonden met internet) en als ik via de dongel (wifi) werk gebeurd het zelfde.

    Is er soms een andere oplossing?, fabrieksinstelling is alreeds gereset

    Groet dekzwabberhen

    Heeft U wel eens meer van de klacht gehoord
    Reageer op deze vraag

  • 25-2-2015
    18:29
    2

    Hallo,

    Dat heeft niets met de decoder van doen, want hier is precies hetzelfde aan de hand. Ook hier werkt ITV dus (wederom) niet. Dat komt nogal eens voor... Ik ga er dus nogmaals achteraan, want je kan hier zelf niets aan doen en het ligt dus niet aan je decoder.

    Mvg. Willem.

  • 25-2-2015
    19:49
    2

    Ik heb net ook weer contact gezocht met Ziggo, maar kreeg iemand aan de telefoon met een erg grote mond. Hij was ervan op de hoogte, want er waren volgens hem al meer klachten binnengekomen en deze mensen konden hun decoder, als deze via Ziggo waren verkregen, omruilen voor een nieuwe decoder. Anderen moesten zelf maar een nieuwe aanschaffen, want er was volgens hem geen storing.

    Ik baal daar echt van en ben nu alweer enige tijd met iemand anders aan het bellen, maar je komt daar soms gewoon weg niet binnen, terwijl ik van de week juist iemand had die alles uiterst serieus nam, en mij 'kende' van deze site en daar al veel info vanaf had gehaald.

    Laatst gaf iemand hier ook al aan dat ITV niet werkte en ook hij kwam toen niet verder. Men gaf gewoon aan dat er geen storingen bekend waren. Na een week schreef de man hier verbaast dat ITV weer werkte, en ik heb toen meteen Ziggo gebeld en mijn mond viel open toen ik hoorde dat ITV er zo'n anderhalve week uit had gelegen.

    Het toppunt van een te groot bedrijf...

    Nu zou men het als storing noteren en dus ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren

    Koop in elk geval GEEN nieuwe decoder!!

    Mvg. Willem.

  • 26-2-2015
    08:42
    2

    Beste Willem,

    Mijn ITV werk op eens weer, wat een afgang van de service dienst van Ziggo.

    Bedankt voor je advies en misschien dat bij de volgende problemen ik de vraag eerst aan jouw zal stellen.

    Nu Ziggo bllen, dat ik geen nieuwe humax nodig heb. Al vermoed ik dat het toch gewoon verzonden zal worden.

    Groet Dekzwabberhen

  • 26-2-2015
    20:20
    0

    Dag Dekzwabberhen,

    Inderdaad erg slordig van Ziggo. Er zijn dan wel mensen die via hen een andere decoders krijgen, maar het is natuurlijk van de zotte dat een decoder die gewoon in orde is, door hen op afstand als afgeschreven wordt beschouwd en dat kom ik nogal eens tegen.

    Ik heb dat laatst ook al eens aan Humax gemeld, want mensen die het apparaat zelf hebben gekocht en geen garantie meer hebben zijn niet blij. Bovendien wordt zo'n apparaat op sites afgekraakt als zijnde rommel, terwijl er helemaal niets aan de hand is!

    Laatst was er iemand die zich hier meldde met een 5300 en tot 3 keer toe een nieuw apparaat van Ziggo had ontvangen, maar steeds weer dezelfde klacht meldde, en Ziggo wilde dit niet verder onderzoeken. Dan rijzen er bij mij toch vragen, want je treft het niet 3 keer dat hetzelfde issue aan de hand is met eenzelfde type apparaat.

    Ik rust op het moment veel, maar zal straks eens kijken hoe het hier nu gaat en als het werkt, klim ik weer in de telefoon.

    Maar ik ben blij dat jou probleem is verholpen, en ik hoop dat dit zo blijft. Maar schrijf dus niet te snel je decoder af, want vaak is het simpel zelf op te lossen, of is er elders wat aan de hand, ook al geeft men dat niet toe.

    Dank voor de respons en weer veel kijkplezier gewenst.

    Mvg. Willem.

  • 26-2-2015
    21:14
    1

    Hallo,

    Zojuist wederom gebeld met Ziggo en deze persoon kon me vertellen dat er in bepaalde gebieden al 1-2 weken storingen bekend waren met ITV, maar de andere personen wellicht niet op het storingsboard hebben gekeken...

    En dan worden de standaard stappen doorgenomen. Werkt het dan niet, kan men de decoder omruilen, of moet men dus inderdaad maar een nieuw exemplaar aanschaffen. Lekker makkelijk als je zo over een ander zijn geld kan regeren.

    En daar baal ik dus ontzettend van, want op sites, in reviews etc. worden dan de Humax decoders neergezet als slecht en onbetrouwbaar, terwijl men bij Ziggo weet dat er een storing is en dit niet wordt gemeld of op hun site wordt gezet. Bij andere issues komt dit dus ook voor. Dat kan natuurlijk niet.

    Nu mag je best kritisch zijn over een apparaat, want dat ben ik zelf ook, maar in zulke gevallen staat het issue geheel los van de decoder en daar het nieuws van een niet functionerende ITV me vaker had bereikt wist ik dus al dat dit niet aan de decoders ligt. Hier werkte het eerder vaak nog wel, maar het was erg onstabiel en ook dat heb ik toen gemeld, maar met die melding is ook niets gedaan.

    Nu werkt het ook hier weer, maar het kan voorkomen dat ITV wederom even zal weigeren. Dat was hier zojuist ook weer het geval. Maar je weet nu dus dat het niet aan je decoder ligt. Doorgaans is het zo, dat wanneer er verbinding is, en ITV niet werkt, dit een externe oorzaak heeft.

    Mvg. Willem.



  • Vraag

    25-2-2015
    17:05

    Sinds deze week Humax 5200 HD recorder. Installatie verliep soepel, bij gebruik radio verschijnt er een screensaver in de vorm van een digitale klok... verspringend op het beeld en steeds 5 seconden tonend. Vind deze screensaver irritant. Is dit te wijzigen in een andere screensaver ?
    Reageer op deze vraag

  • 25-2-2015
    17:13
    1

    Ik zou wel graag die screensaver willen hebben maar weet niet hoe..

  • 25-2-2015
    18:34
    0

    Dag lezer(s)

    Lezen loont, daar ik n.l. recent nog heb aangegeven dat deze screensaver niet is te wijzigen en het helemaal niet zo raadzaam is de weergave van de radio via de Tv te laten verlopen. Dat verkort de levensduur van de Tv en doorgaans ik het geluid matig. Sluit de decoder dus aan op een versterker, receiver, soundbar o.i.d.

    mvg. Willem

  • Vraag

    25-2-2015
    15:21

    MacHennery - Sinds de laatste update van de software en de recente nieuwe zenderindeling reageert Humax niet meer op de cijfertoetsen bij het zoeken naar of veranderen van Radiozender (wel bij TV-zenders). Verandering van radiozender kan nu alleen maar met de Page Up/Page Down toets. Iemand die dit probleem herkent?

    Reageer op deze vraag

  • 25-2-2015
    16:28
    0

    MacHennery - Sorry voor de vraag over de radiozenders, voortaan zelf beter opletten. De radiozenders zijn verhuisd van de 700 naar de 800.

  • 25-2-2015
    19:51
    0

    Dag,

    Ik zou deze vraag eigenlijk verwijderen, maar daar je later, bruikbare info hebt geplaatst, laat ik dit staan, daar ook anderen hier gebruik van kunnen maken.

    Mvg. Willem.
    Site beheer

  • Vraag

    25-2-2015
    15:13

    moet ik de recorder ook uitzetten nadat ik de op te nemen programma,s ingesteld heb voor opname
    Reageer op deze vraag

  • 25-2-2015
    19:55
    0

    Hallo,

    Ik zou de decoder niet ingeschakeld laten staan maar gewoon op stand-by zetten. Ook dan neemt de decoder gewoon op en waarom zou je deze dan ingeschakeld laten staan? Dat doe je ook niet als je op vakantie gaat. Zodra je de decoder inschakelt gaat de schijf ook draaien en het is natuurlijk zonde die voor niets zijn werk te laten doen, daar hiermee toch de levensduur wordt verkort.

    Kortom: als je programma's hebt geselecteerd voor opname en de deur uit gaat of niet meer gaat kijken, zet je decoder dan in de stand-by stand.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    24-2-2015
    18:37

    24-2-2015
    17:33 HDMI splitter kan ook worden gebruikt om bv in de keuken de opnames te zien
    Reageer op deze vraag

  • 24-2-2015
    18:47
    1

    Er zijn HDMI splitters met meerdere uitgangen. Deze worden b.v. ook gebruikt als men naast een Tv ook een beamer gebruikt met HDMI ingang. Maar als je lange kabels moet gaan gebruiken, worden daaraan wel meer eisen gesteld als aan een kabel met een standaard lengte van zeg maar een tot anderhalve meter.

    Vaak hebben HDMI splitters echter maar één uitgang en meerdere ingangen, dus het is wel raadzaam erop te letten dat je een HDMI splitter aanschaft met 2 of meer uitgangen en goede exemplaren zijn niet goedkoop.

    Heb je een receiver met HDMI aansluitingen, dan hebben ook die in bepaalde gevallen een paar uitgangen, zodat je die b.v. kan gebruiken voor een Tv en een beamer, of in dit geval 2 Tv's.

    mvg. Willem.

  • 24-2-2015
    19:00
    2

    PS: let er dus wel op dat je een splitter aanschaft welke over 2 uitgangen tegelijk kan uitsturen. Ook dat kan n.l. niet altijd.

    Willem

  • Vraag

    24-2-2015
    16:16

    Humax 5200C sinds begin 2015 bij aanzetten de melding: "wilt u het opwaarderen nu starten"; ja en dan komt er na ongeveer 2 minuten error : 0X80030038 a time out occured whilst attempting to acquire a download section.
    Contact gehad met ziggo en terug naar fabrieksinstellingen, geen resultaat zelfde melding.
    Splitter er tussen uit gehad en rechtstreeks op de kabel, zelfde melding.
    Stekker uit apparaat gehad, kaart eruit etc geen effect melding blijft.
    In het verleden geen problemen met opwaarderen gehad.

    Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Alvast bedankt voor het meedenken,

    Vriendelijke groeten, Hetty
    Reageer op deze vraag

  • 24-2-2015
    17:26
    2

    Dag Hetty,

    dit komt vaker voor, en in sommige gevallen lukt het als je de decoder rechtstreeks aansluit op de huisaansluiting (AOP) maar ook komt het voor dat de decoder even naar Humax moet.

    Sluit de decoder dus even met een zeer goede, zo kort mogelijke kabel aan op de huisaansluiting, zonder tussenkomst van ook maar een enkel apparaat. Controleer dan eerst de waarden zoals sterkte, kwaliteit en BER en ga pas downloaden als deze waarden goed zijn bij wat verschillende zenders.

    De sterkte dient minimaal 40% te zijn, de kwaliteit 100% en de BER moet 0 blijven. Ga niet updaten als dit niet in orde is. het verbaast me overigens dat je al nieuwe software kan laden, want vanmorgen heb ik van Humax begrepen dat het vooralsnog alleen uitkwam voor de 5300, en zij hadden niet verwacht dat de updates daarvoor al zo snel op de kabel gezet zouden worden.

    Maar als ik het zo beoordeel, is er dus ook al nieuwe software voor de 5200.

    Maar even terug naar je probleem. Als het niet lukt, blijf het dan niet proberen, want dan kan het n.l. misgaan. In dat geval zal Humax even naar de decoder moeten kijken, maar goed, kijk eerst maar even wat bovenstaande doet.

    Mvg. Willem.

  • 27-2-2015
    23:49
    0

    Vanavond ook geprobeerd de firmware te updaten van mijn Humax iHDR5200C, kreeg ook de foutmelding 0x800300 na 2 minuten. Ziggo gebeld en probleem voorgelegd maar daar wisten ze van niks. Hun voorstel alle kabels eruit en spanning eraf en dan weer alles aansluiten en opstarten. Blijkt niet te werken . Mijn oplossing Ziggo kaart eruit en andere kaart plaatsen en de update werkt. Na de update oude kaart erin en alles ok. Nu software versie ZHCIR 1.00.51in mijn Humax.

  • 28-2-2015
    19:36
    0

    Voor de 2e plaatser:

    Dat is mooi te zien: helaas is het nogal een veelomvattend probleem, waardoor er niet één oplossing is, maar het ook kan voorkomen, dat je zelf helemaal niet kal oplossen. Dat maakt dit probleem ook wat vervelend.

    Ik zie dus ook gevallen waarbij het helemaal niet lukt en dan moet de decoder even naar Humax.

    Maar dank voor de reactie. Is altijd handig voor anderen.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    24-2-2015
    16:06

    Hallo, wij hebben een IHDR-5200c welke met internet verbonden is. De opnames op deze recorder willen we via een andere tv bekijken dan waar de decoder op aan gesloten is. Is dit mogelijk ? Dank voor je info. Groetjes Simone
    Reageer op deze vraag

  • 24-2-2015
    17:33
    0

    Hallo,

    Je kan doorgaans niet via Internet bestanden naar een Tv streamen. Twee decoders kunnen wel met elkaar communiceren, maar daarvan wordt zelden gebruik gemaakt, omdat dit niet altijd goed functioneert. Zeker met het gebruik van dongels gaat het nogal eens mis, al is laatst wel de werking van de draadloze verbinding verbetert in de updates.

    Nu is het wel mogelijk bestanden over te zetten op een externe harde schijf, die je eventueel kan aansluiten op een identieke decoder, en vaak kunnen er op moderne Tv's ook USB apparaten worden aangesloten, maar dan is het afhankelijk van wat de Tv ondersteund. Als die je vraagt te formatteren of de schijf weigert, gaat het dus niet lukken.

    Maar ik zal eens kijken wat voor mogelijkheden er nog meer zijn. Ik laat dat z.s.m. weten.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    23-2-2015
    23:58

    Willem bedankt!

    Had al zo'n vaag vermoeden dat het met de lopende opnames te maken had. Bedankt ik zie nu (opnames zijn gereed) dat ik er weer wel bij kan.

    Marco
    Reageer op deze vraag

  • 24-2-2015
    00:06
    0

    Dag Marco,

    graag gedaan. Houd daar dus even rekening mee als je iets wilt aanpassen. Maar mooi te zien dat het is gelukt. Dank voor de respons. Dat wordt zeer gewaardeerd.

    mvg. Willem.

  • Vraag

    23-2-2015
    23:17

    Hallo,

    Het lukt mij niet om via DE OPTIE MENU-INSTELLING te kiezen voor Zender bewerken. Deze tekst is grijs en daarmee niet beschikbaar. Het systeem vraagt niet om het standaardwachtwoord. Is de enige oplossing te recette naar de fabrieksinstellingen?

    Ik ben bezig met mijn favorietenlijsten bij te werken maar dat lukt nu dus niet.

    Marco
    Reageer op deze vraag

  • 23-2-2015
    23:46
    0

    Hallo Marco.

    Loopt er wellicht een opname of kijk je via time shift? In bepaalde gevallen is het n.l. niet mogelijk te kiezen voor bepaalde opties.

    Als je geen opnames maakt, geen gebruik maakt van time shift of andere mogelijkheden, dan zijn alle opties wel beschikbaar, maar anders zullen deze dus grijs zijn, ofwel niet aanklikbaar.

    Het is dus lang niet altijd nodig de decoder terug te stellen naar de fabrieksinstellingen en als je dat in dit geval doet, ben je al je instellingen kwijt en dat is in dit geval wellicht voor niets en niet nodig.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    23-2-2015
    16:16

    Hallo,
    wat ik ook probeer , het lukt me niet op de 5200C dezelfde zendervolgorde te installeren als ik gewend was op mijn Philips-tv, 9600 series. Ik doe iets niet goed, dat is duidelijk....., maar wat precies.
    de gebruiksaanwijzing die ik via Ziggo kreeg is er een van 'zoek-het-zelf-lekker-uit' en een klein stappenplannetje om de zenders op favoriete volgorde en nummering te zetten, was geen overbodige luxe geweest.
    Ruud
    Reageer op deze vraag

  • 23-2-2015
    17:35
    1

    zet de zenders, in de door u gewenste volgorde, in een favorietenlijst. Gaat heel gemakkelijk !
    Egbert

  • 23-2-2015
    19:33
    0

    Daarom is ook hierboven de handleiding te raadplegen. Daarin staan precies de stappen welke je moet nemen om de zenders in favorietenlijsten op te slaan en dan te verplaatsen.

    Let op: de uiteindelijke zendervolgorde blijft altijd zoals aangeboden via je provider.

    NOTE: Als je Ziggo hebt als provider en je hebt nog niet de zenderwijziging (samenwerking Humax/Ziggo) meegemaakt, denk er dan even om dat het wellicht nodig is de decoder terug te stellen naar de fabriekstand en daarbij wel je favorietenlijsten verloren gaan.

    Bij bepaalde issues, waarbij de decoder terug gesteld moet worden en opnieuw geïnstalleerd is dat tevens het geval. Houd daar dus wel even rekening mee.

    mvg. Willem.

  • Vraag

    22-2-2015
    13:38

    bij gebruik van de radioweergave middels de knop tv/radio, blijft een tvbeeld op de tv te zien.
    hoe kan ik een radiozender beluisteren zonder een beeld op de tv??
    Reageer op deze vraag

  • 22-2-2015
    18:30
    0

    Dag,

    Als je radio luistert zal de decoder altijd een screensaver tonen. Het best kun je dan ook de decoder aansluiten op een versterker, receiver, soundbar o.i.d. Het geluid is dan niet alleen een stuk beter, maar ook hoeft de Tv niet meer onnodig aan wat de levensduur daarvan verlengt.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    22-2-2015
    10:44

    Hallo Willem,

    Dank je wel voor je antwoord, mijn tv is 5 jaar oud en ik heb tijdelijk een samsung recorder gehad die een super beeld gaf maar, die onwijs lang deed over opstarten en een onbegrijpelijke handleiding had. ik wilde graag terug naar de humax. echt technisch ben ik niet, hoe moet ik dat instellen op de decoder? of doet hij het automatisch als ik de scart er uithaal. in de handleiding van de humax stond dat je beide aan moest sluiten.
    Reageer op deze vraag

  • 22-2-2015
    18:43
    0

    Hallo,

    Graag gedaan. Volgens mij staat dit niet zo in de handleiding, want je sluit aan middels scart (oude Tv) of middels HDMI (nieuwere toestellen).

    Sluit je beide aan, zal de scart aansluiting voorrang krijgen en kijk je in SD (standaard definitie) en niet in HD.

    Als je gewoon de HDMI kabel aansluit op de decoder en op een ingang van de Tv, werkt het al als je even via de AV of Ext toets van je Tv de juiste ingang kiest.

    Door een of enkele malen op de V format toets te drukken op de afstandsbediening van de decoder (onderaan) zet je de decoder over van 720P (standaard) naar 1080I.

    De scartkabel moet dus worden verwijderd. Anders kijk je via scart en dan lever je aanzienlijk in qua beeldkwaliteit.

    Andere punten, zoals het sneller laten opstarten en het uit zetten van het automatisch uitschakelen etc. zijn hier al meermalen genoemd, dus is het raadzaam e.e.a. door te nemen.

    Als je op korte termijn weer reageert, doe dat dan even bij deze vraag/ reactie. Alles blijft dan mooi bij elkaar en ik weet dan men wie ik te maken heb als er geen namen worden vermeldt.

    mvg. Willem.

  • 22-2-2015
    19:09
    1

    Sorry ik had het de eerste keer niet helemaal goed begrepen met de antwoord mogelijkheden, dank je wel voor je uitleg ik ga er mee aan de slag.

    groet Jacinta

  • 22-2-2015
    19:26
    0

    Dag Jacinta,

    Succes. Dit moet eigenlijk wel gaan lukken.

    Mvg. Willem.

  • 23-2-2015
    18:24
    1

    Dag Willem,

    Het is helemaal gelukt tot nu toe, de beeld kwaliteit is echt super nu.
    Dank je wel voor je duidelijke uitleg!

    groetjes Jacinta

  • 23-2-2015
    19:42
    0

    Dag Jacinta,

    Graag gedaan en dank voor de keurige reacties. Dat wordt zeer gewaardeerd en helaas blijven die nogal eens uit, waardoor de moed me in de schoenen zakt, maar ik ben blij te zien dat dit in ieder geval voor elkaar is en je nu kan genieten van een goede weergave.

    Nu nog een vraag: als je Tv wordt ingeschakeld, moet je dan steeds handmatig de juiste ingang op de Tv kiezen, of onthoud deze de laatste instelling? A

    Anders is het n.l. vaak nog mogelijk, om via een verborgen menu op de Tv (hotelmode) een ingang toe te wijzen welke bij het inschakelen van de Tv meteen wordt geactiveerd. Erg handig als een decoder wordt gebruikt. Ik gebruik zelf de laatste jaren altijd Panasonic Plasma's en pas dit zelf altijd toe.

    Maar er zijn Tv's die de laatste ingang vasthouden bij het uitschakelen en dan is het dus niet echt nodig.

    mvg. Willem.

  • 24-2-2015
    11:10
    1

    Dag Willem,

    nee hoor de tv onthoud het goed en start nu ook sneller op, ik ben helemaal blij!!

    groetjes Jacinta

  • 24-2-2015
    17:35
    0

    Dag Jacinta,

    kijk, daar doen we het voor! Veel kijkplezier gewenst.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    22-2-2015
    00:38

    Als ik de interne schijf wil formatteren, wat wil dat dan zeggen: ben ik dan ook de zenders etc kwijt, dat ik daarna weer alles opnieuw moet instellen?
    Ik zie bij opslag staan:
    Beschikbaar 391,7 GB
    Gebruikt 62,9 GB
    Gereserveerd 51,0 GB
    Totaal 465,6 GB

    Hulp aub? Ik heb dit apparaat nog niet zo lang

    Reageer op deze vraag

  • 22-2-2015
    18:54
    2

    Hallo,

    Als je de harde schijf formatteert, wordt deze gewist en simpel gezegd, opnieuw geschikt gemaakt voor opname. Ook kunnen zo eventuele fouten ongedaan worden gemaakt. Maar daarbij gaan dus alle opnames verloren. De capaciteit van de schijf is echter niet alleen gereserveerd voor opname en daarom is de netto inhoud dus kleiner dan 500GB. Er is een deel gebruikt voor pauzeren Time-shift, een deel voor het formatteren naar ext3 en een deel voor foto, film en video bestanden.

    Maar verder blijft dus alles gewoon intact en blijven zenders etc. bewaard. Pas als je het apparaat terug stelt naar de fabrieksinstellingen, wat soms wel nog kan zijn, moet alles daarna opnieuw worden ingesteld, maar dat is een kwestie van enkele minuten werk. Als je favorietenlijsten hebt aangemaakt en dat daarna weer wil doen, vergt dat echter wat meer tijd.

    Mvg. Willem.

  • 22-2-2015
    18:55
    0

    PS: lees ook eens wat info door op dit onderwerp, daar dit zeker handig voor je zal zijn. Door een zoekwoord in te vullen bij de zoekfunctie hierboven, kun je ook nog andere berichten lezen, welke nu niet meer zichtbaar zijn.

    Gr. Willem.

  • 22-2-2015
    19:31
    0

    Bedankt voor je antwoord. Mij ging het er dus enkel om, dat de ingestelde zenders (tv/radio) niet verloren gaan, als ik de schijf wil formatteren.
    Enige wat ik dan wel raar vind, is dat ik van 84% vrije ruimte, naar 83% ben gegaan, na het formatteren.

  • 22-2-2015
    19:39
    0

    Hallo,

    Zenders blijven er dus altijd in bij het formatteren en het kan weleens iets afwijken wat je daarna ziet. De capaciteit kan dan iets afwijken en ook procentsgewijs kan het soms iets schelen als b.v. verschillende keren gaat formatteren.

    Maar als de decoder gewoon goed zijn werk doet, moet je daar niet over in zitten. Soms is het echter raadzaam om meteen nogmaals even te formatteren. Maar als opnames er goed uitzien en er bij het gebruik van de time-shift functie niets misgaat, is de schijf gewoon in orde.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    22-2-2015
    00:29

    Ik krijg op diverse zenders kinderslot. Hoe kan ik dit ontgrendelen?
    Reageer op deze vraag

  • 22-2-2015
    19:01
    0

    Dag,

    Gaat dit over het kinderslot of worden bepaalde zenders vergrendeld? Indien dat laatste, heb je toevallig UPC als provider? Zo ja, dan kun je daar nog niets tegen doen. Dit is hier redelijk recent n.l. nog besproken.

    Na de samenwerking van Ziggo en UPC en de zenderwisseling lijkt dit issue verholpen, maar dat kan ik nog niet met zekerheid zeggen.

    Heb je een andere provider, laat het dan even weten, maar standaard staan deze opties uitgeschakeld.

    Hier info over vergrendelen en het kinderslot, wat uiteraard ook is te vinden in de handleiding. Deze versie kan iets afwijken.

    Hoe werkt het kinderslot?

    Als u het kinderslot instelt op een bepaalde leeftijd zal de ontvanger altijd om toestemming vragen wanneer men een programma wil bekijken waarvan de leeftijdsindicatie boven de door u ingestelde grens ligt. Let op dat voor elk volgend programma waarvan de leeftijdsgrens overschreden wordt opnieuw toestemming moet worden gegeven.
    Als u echter eenmaal toestemming hebt gegeven voor het bekijken van een bepaald programma dan blijft die toestemming geldig, ook al hebt u even naar een andere zender omgeschakeld.
    Tip: Kijk voor een goed alternatief om bepaalde zenders te blokkeren hieronder: 'Hoe vergrendel ik bepaalde zenders?'

    Hoe vergrendel ik bepaalde zenders?

    U kunt zenders vergrendelen in het menu "Kanalen opmaken" onder de optie "Kanalen vergrendelen".
    Een andere mogelijkheid om zenders te vergrendelen is via de Opt+ toets.
    Ga op de zender staan die u wilt vergrendelen (eventueel zonder smartcard zodat u de zender niet ziet) en druk op de Opt+ toets. Daar kunt u kiezen voor "Vergrendelen" of "Ontgrendelen". Een vergrendelde zender kunt u alleen bekijken na het invoeren van uw wachtwoord.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    22-2-2015
    00:20

    Humax ihdr 5200c

    Binnekort worden de zenders gewijzicht ziggo
    Maar de zenders die in mijn favorieten staan raak ik die ook kwijt

    Is er een soort programma editor om de zenders op een usb te zetten

    Met vriendelijke groet
    Reageer op deze vraag

  • 22-2-2015
    19:14
    0

    Hallo,

    Nee, dat is niet mogelijk. Ik heb het het er laatst wel even met Humax over gehad, maar om te voorkomen dat een apparaat defect raakt of niet meer correct werkt, geven zij simpelweg aan dat dit niet tot de mogelijkheden behoort. Dat geeft men vaker aan bij bepaalde punten en anderen, die graag gaan experimenteren krijgen soms toch het e.e.a. voor elkaar, maar bij een defect draag je dan zelf de kosten. Maar dit ga je sowieso niet voor elkaar krijgen.

    Ook ik geef dus altijd aan na een fabrieksherstel, of in dit geval de zenderwisseling, alles gewoon handmatig opnieuw te installeren. Ik doe dat zelf ook. Ga dus niet zelf rommelen, want het kan je zomaar je apparaat kosten en dat is het niet waard.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    21-2-2015
    15:42

    Wij hebben sinds kort een nieuwe harddiskrecorder van Humax de IHDR5200C,
    Nu ben ik zoekende hoe we de beeld kwaliteit beter krijgen, het beeld is vrij onrustig en je zou verwachten dat een nieuwe juist een beter kwaliteit , heeft.
    ligt dit aan het apparaat of aan de scartkabel?
    Reageer op deze vraag

  • 21-2-2015
    18:58
    0

    Dag,

    Ik lees dat je de decoder via scart hebt aangesloten en waarom is dit gedaan? Betreft het in deze nog een oudere Tv, of heb je een Tv met HDMI? De goedkope scartkabels zijn sowieso niet geweldig, maar als je daar al gebruik van MOET maken, dan is een goede kabel nodig en stel je de decoder het best in op RGB.

    Maar heb je een moderne HD Tv dan bied je deze met scart maar 480 beeldlijnen aan, terwijl er 1080 moeten worden weergegeven. De Tv zal dan gaan upscalen en dat ziet er vaak niet al te fraai uit.

    Gebruik dus HDMI als dat kan en stel de decoder in op 1080I bij een Full-HD Tv en op 720P bij een HD-ready toestel.

    Je dient in dit geval wel even handmatig de juiste ingang op de Tv te selecteren d.m.v. de AV toets of de Ext toets. Maar dan heb je ook een zeer fraai beeld, wat uiteraard ook afhankelijk is van de gebruikte Tv. Ik ben daarom nog steeds en fan van Plasma Tv's, die m.i. nog steeds de beste weergave neerzetten.

    PS: bij veel Tv's is er de zogenaamde Hotelmode, waarbij het mogelijk is een ingang te selecteren, zodat deze niet steeds handmatig hoeft te worden gekozen. Zo kun je de, voor de decoder gebruikte ingang, instellen en deze zal dan meteen worden geactiveerd als je de Tv inschakelt. Ik maak hier zelf al jaren gebruik van. Erg handig.

    Kun je hier wat mee?

    mvg. Willem.



  • Vraag

    21-2-2015
    15:13

    hoe krijg ik bij het uitdoen van de humax een tijd in het scherm?

    Reageer op deze vraag

  • 21-2-2015
    19:00
    0

    Vul hierboven bij de zoekfunctie 'display' in en ga naar mijn reactie van 20-1-2015 22:29

    Gr. Willem.

  • Vraag

    20-2-2015
    21:09

    Hij zoekt geen programma's en we denken dat de kabels goed zitten. Wat kan het probleem zijn?
    Reageer op deze vraag

  • 20-2-2015
    21:18
    0

    Is de decoder wel aangesloten op de kabel? Is voorts de juiste frequentie en ID code (netwerknummer) ingevoerd? Zonder die gegeven zal de decoder niets opslaan.

    De frequentie van Ziggo kun je vinden op dit onderwerp en voor andere providers kun je dit op hun site terug vinden, of daar opvragen.

    Mvg. Willem.

  • 21-2-2015
    12:00
    0

    Dank je Willem, we hebben niet gezien waar we iets in moeten voeren. We zullen eens verder kijken. De frequentie hebben we al proberen te veranderen maar dat werkte niet. We gaan verder kijken. Bedankt.

  • 21-2-2015
    19:04
    0

    Dag,

    Je kunt het best de decoder terug zetten op de fabrieksinstellingen. Als je dat hebt gedaan, zie je automatisch een menu verschijnen, waar gevraagd wordt m de taal. Als je dat hebt gedaan wordt je automatisch door het menu geleid, wat zeer vlot gaat en dan zie je meteen waar je de frequentie en het netwerk nummer kan invullen. Dat kan eigenlijk niet missen.

    Als dat is gedaan volg je nog ene paar stappen en zal de decoder de zenders gaan opslaan. De rest wijst zich vanzelf. Je kan dit in enkele minute doen.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    20-2-2015
    17:39

    Ik krijg de code E48 -32 te zien.ik heb alle kabels nagelopen,en opnieuw vastgezet.en toch blijft de code E48-32 in beeld verschijnen?
    Reageer op deze vraag

  • 20-2-2015
    19:09
    0

    Hallo,

    Foutcode E32 houdt in dat de smartcard niet correct werkt, en E48 dat er geen of onvoldoende signaal is.

    Heb je dat signaal al eens gecontroleerd en is ook al even, indien mogelijk, een andere smartcard geprobeerd? Verwijder deze anders even en maak hem schoon met een zachte, niet pluizende doek.

    Sluit tevens de decoder even direct aan op de huisaansluiting (AOP) met een zo kort mogelijke kabel.

    Nu kan een cardreader ook defect raken, maar ik kan zo niet aangeven of daarin het euvel zit. Meestal is dat niet het geval en daar je ook de code E48 ziet, lijkt er iets aan de hand te zijn met kabels, aansluitingen, of het binnenkomende signaal.

    Stel anders de decoder eens terug naar de fabrieksinstellingen en installeer deze opnieuw.

    Mvg. Willem.


  • Vraag

    19-2-2015
    19:14

    Sinds de zenderwijziging Ziggo->UPC vanmorgen krijg ik bij opgenomen BBC-programma's geen ondertiteling. Die had ik wel. Ik heb een HUMAX 5200 C.
    Als ik direct naar een BBC-uitzending kijk, kan ik wel ondertiteling krijgen.
    Help! BBC-ondertiteling was destijds juist de reden nieuwe apparatuur te kopen...
    Reageer op deze vraag

  • 19-2-2015
    19:38
    0

    Hallo,

    er zijn wat issues bij de samenvoeging ontstaan en het is raadzaam de decoder nogmaals terug te stellen naar de fabrieksinstellingen en opnieuw te installeren. Als dat niet werkt, bel dan even met Ziggo en geeft dit even door. Wellicht zijn ze al op de hoogte, maar het is altijd raadzaam dit te melden. Het heeft niets van doen met de decoder, maar zoals je hebt kunnen lezen, geven b.v. ook NPO1, 2 en 3 geen Dolby Digital geluid meer door.

    Ik heb het daar vanmorgen ook met ze over gehad en het was voor hen nieuw dat het probleem zich ook al voor de zenderwijziging voordeed. Ik heb dat hier n.l. nog niet gedaan, maar heb vanmiddag daarover ontvangen.

    gebruik anders eens de ondertiteling voor doven/slechthorenden, als dat werkt, of druk even op het toetsje met de luidspreker en het vraagteken. Ook dan kun je wat aanpassen, maar wellicht werkt het weer goed als de decoder wordt terug gesteld en opnieuw geïnstalleerd.

    Mvg. Willem.

  • 20-2-2015
    20:47
    0

    Ook hier achteraan geweest en het kan inderdaad soms voorkomen dat dit niet meer werkt, maar als de decoder is terug gesteld naar de fabrieksinstelleningen, staan veel instellingen standaard weer aan, of juist uit.

    De energiespaarstand en het automatisch uitschakelen staan standaard weer op aan en de ondertiteling juist weer uit. Kijk dus die instellingen ook even na.

    Maar het is bekend dat het soms misgaat en ook hieraan wordt gewerkt.

    Nu maar hopen dat dit nog wordt gelezen...

    Mvg. Willem.

  • 21-2-2015
    11:38
    0

    Dit is geen antwoord en ook geen oplossing, maar een aanvulling. Het probleem is meer omvattend. In de eerste plaats betreft het niet alleen de BBC. In de tweede plaats is het een beetje raar probleem: soms is de ondertiteling er nog na pauseren, maar soms is hij dan weg (en ook niet meer terug te krijgen; de optie is er dan niet). En bij opnamen - vroeger wel - is er ook geen standaard ondertiteling meer.

  • 24-2-2015
    12:06
    2

    Ik heb hetzelfde probleem. Geen ondertiteling op BBC, ARD en ZDF bij live pauzeren en opname. Ik heb deze klacht naar Ziggo gemaild. IK ben benieuwd naar hun antwoord.

  • 24-2-2015
    17:51
    0

    Gisteren nog contact gehad met Ziggo en de issues besproken. Men is er mee bezig, maar kan niet aangeven of het op korte termijn is opgelost.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    18-2-2015
    23:14

    Beste lezers

    Ik heb eerder al de vraag gehad waarom na de samenwerking Ziggo/UPC geen Dolby Digital geluid meer wordt weergegeven via de zenders NPO1, 2 en 3.

    Nu blijkt echter dat het issue niet alleen dan optreed, maar de NPO zenders sowieso alleen nog maar stereo geluid lijken te ondersteunen. Ook hier is er geen Dolby Digital geluid meer aanwezig bij deze 3 zenders.

    Er schijnt aan het probleem te worden gewerkt, maar ik ga er ondanks dat even achteraan.

    Mvg. Willem.
    Reageer op deze vraag

  • 20-2-2015
    20:09
    0

    Update:

    Ziggo was nog niet op de hoogte van het feit dat dit issue ook al optrad als de zenderwisseling/samenvoeging Ziggo en UPC nog niet had plaatsgevonden. Ze gaan dus onderzoeken waar dit aan ligt, maar wellicht heeft het toch al met de werkzaamheden te maken, al vond men het net als ik, wel vreemd dat het euvel vooralsnog alleen bij NPO1, 2 en 3 optreedt. Maar men gaat er dus achteraan.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    18-2-2015
    20:26

    Hallo ik heb een humax 5200 harmankardon 370 en een nieuwe Sony tv de kardon heb ik met HDMI arc verbonden met de tv de humax met hdmi verbonden met kardon maar geen geluid wat doe ik verkeerd??
    Reageer op deze vraag

  • 18-2-2015
    20:41
    0

    Hallo,

    Het is geen kritiek, maar gebruik a.u.b. leestekens, daar dit de vraag een stuk duidelijker maakt. Nu staat het er als één zin en dat is erg lastig te lezen.

    Wat je precies fout doet kan ik zo niet aangeven, maar HDMI ARC is er alleen voor om het Tv geluid via de receiver weer te geven, zonder dat daarvoor een extra kabel dient te worden gebruikt. Maar dan moeten uiteraard zowel de receiver als de Tv ARC ondersteunen.

    Daarnaast dient dit ook vaak nog geactiveerd te worden in Tv en/of receiver.

    Maar je geeft aan de decoder rechtstreeks te hebben aangesloten op de receiver en dus moet er geluidsweergave zijn. Dit staat n.l. geheel los van de ARC functie. Ook als je die laatste niet had, moet er geluidsweergave zijn, want de decoder stuurt immers het geluid direct via HDMI naar de receiver.

    Om het dan via de Tv te laten lopen zou niet handig zijn, maar dus ook niet nodig.

    Het is raadzaam dus eens te bekijken of de instellingen op de receiver wel correct zijn en dit eventueel allemaal ook even na te kijken in de handleiding daarvan.

    De decoder stuurt sowieso geluid uit via HDMI, dus daarin hoef je niets aan te passen, wat dit betreft, maar het is uiteraard wel raadzaam de decoder wel in te stellen op Dolby. Deze zal dan uitsturen in Dolby Digital 5.1 (afhankelijk van de zenders).

    Mvg. Willem.

  • 18-2-2015
    20:52
    0

    Hallo Willem,

    Ik hen de decoder op dolby gezet, en nu krijg wel geluid over de boxen.maar alleen die dolby digital uitzenden. Is toch gek of niet?

  • 18-2-2015
    22:01
    0

    Hallo,

    je reactie lezende, vraag ik me af of je het volume/uitgangssterkte op de decoder wel op volledig hebt ingesteld.

    Het volume op de decoder is om technische redenen niet altijd regelbaar. Het is dus raadzaam dit op altijd op volledig in te stellen en verder het volume te regelen op Tv en/of receiver.

    Ook bij zenders die in stereo uitzenden moet er geluidsweergave zijn. Men gebruikt n.l. vaak een receiver of ander apparaat om het geluid weer te geven en dat doe ik zelf ook.

    Zowel via de HDMI als de optische uitgang wordt altijd geluid uitgestuurd, ongeacht of dat dus in Dolby Digital is of in stereo.

    Ik hoop dus dat voornoemde gaat werken.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    17-2-2015
    15:48

    de recorder reageert niet met de afstandbediending
    [
    Reageer op deze vraag

  • 17-2-2015
    17:58
    0

    De meest linkse witte knop - pvr - moet oplichten als de afstandsbediening gebruikt wordt. Is dat niet zo, gebruik hierboven dan de zoekoptie met trefwoord pvr.
    groet,
    Theo

  • Vraag

    16-2-2015
    16:39

    Ik heb sinds zaterdag de Humax 5200 ter vervanging van mijn Cisco.
    verder maakt ik gebruik van het Bose123 systeem en een Logitech One afstandsbediening
    Op de Cisco werkte alles perfect, maar met de Humax heb ik het volgende probleem.
    Als ik de radio inschakel heb een goed regelbaar geluidsniveau ( op het Bose systeem staat dan b.v. geluidsniveau 25 vermeld ) bij het overschakelen naar TV is het geluidsniveau vrijwel helemaal verdwenen en moet ik via de afstandsbediening b.v. naar geluidsniveau 70 voor een redelijk geluidsniveau ( vreemde is dat eerst het geluid van de TV zelf harder wordt en hoe hoger het geluidsniveau komt het dan via het Bose systeem wordt weergegeven )
    Moet dus goed in de gaten houden om het geluidsniveau na gebruik TV terug te zetten naar b.v. geluidsniveau 25 om de radio weer te beluisteren zonder dat de buren mee kunnen genieten van het veel te harde geluid.
    ik maak gebruik van een optische digitale audiokabel, tussen mij Bose123 systeem en de Humax, in de handleiding van de Humax wordt gesproken over een S/PDIF kabel is dit misschien het probleem.


    Reageer op deze vraag

  • 16-2-2015
    18:06
    0

    Hallo.

    Ten eerste is een optische kabel hetzelfde als een als een SP/DIF kabel, waarbij het SP staat voor Sony/Philips, de uitvinders van de digitale verbinding. Dat is dus niet het probleem.

    Wel is het geluid van de radio doorgaans luider als dat van de Tv. Dat merk je vaak als je overschaklet.

    Maar bij de Humax is het volume, eigenlijk uitgangssterkte, niet altijd regelbaar. Dat doet zich b.v. voor bij het Dolby Digital signaal en dit heeft een technische reden.

    Daarom is het raadzaam het 'volume' op de decoder altijd volledig open te zetten en het uiteindelijke volume te regelen met Tv of receiver, of in dit geval dus de Bose set.

    Maar dat er verschil zit in het volume tussen radio en Tv is helaas niet te ondervangen, daar de radio zenders doorgaans sterker uitzenden.

    Mvg. Willem.

  • 17-2-2015
    20:49
    0

    Hallo Willem, allereerst hartelijk dank voor uw reactie.
    ik heb uw raad opgevolgd met als resultaat dan het geluidsniveau nu via mijn Bose systeem vrij goed is te regelen.
    Maar, daar ik zelf denk de juiste verbindingen te hebben, heb ik geen geluid van de TV via mijn Bose systeem maar via de TV?
    voor alle duidelijkheid ik heb een HDMI kabel tussen mijn TV en de Humax en een optische kabel tussen mijn Bose123 systeem en de Humax
    wat kan het probleem nog zijn, daar ik graag het geluid zoals bij mijn vorige Cisco via het Bose123 systeem wil horen.

  • 17-2-2015
    23:36
    0

    Hallo,

    Graag gedaan.

    nu begrijp ik het wellicht verkeerd, maar is het nu zo dat het geluid van de decoder niet wordt weergegeven via de Bose, of ligt het anders? Je schrijft n.l. dat er geen geluidsweergave is via de Bose vanaf de Tv, maar ik denk zelf dat je de decoder bedoelt.

    Zoals ik nu zie, zijn de verbindingen prima en de Humax kan het geluid zowel via de HDMI uitgang uitsturen als via de optische uitgang, maar ook gelijktijdig. Nu heb ik het idee dat er wat misgaat met de instelling op de Bose set. Is destijds de Cisco ook op deze manier aangesloten geweest op de Bose, of op een andere manier?

    Als een Home Cinema set, receiver o.i .d. meer optische en/of coaxiale digitale ingangen heeft, is het n.l. vaak zo dat je de juiste ingang nog dient te activeren/moet koppelen aan een bronknop. Dat klinkt wellicht ingewikkeld, maar het komt er eigenlijk op neer, dat je b.v. ingang 1 (optisch1) kan toewijzen aan b.v. de Tv ingang op de set. Ingang 2 kun je dan b.v. toewijzen aan de CD ingang etc.

    Als je dat niet doet, zal de optische, of de coaxiale ingang nog niet werken, of gekoppeld zijn aan een andere ingang.

    Bij mijn Marantz receiver, waarop vrij veel digitale ingangen aanwezig zijn, heb ik dit ook moeten uitvoeren. Nu ken ik de Bose niet zo goed, maar het zou me niet verbazen als hier datzelfde aan de hand is.

    Is er maar één digitale ingang aanwezig, is deze vaak al gekoppeld aan een bronknop, b.v. CD en is dat niet te wijzigen. Kijk dit dus even na in de handleiding van de Bose set.

    Let er overigens wel even op dat de optische aansluiting (stekker) even klikt als je deze aanbrengt, daar deze anders gemakkelijk uit de apparaten kan geraken.

    Ik geef zelf het geluid dus ook weer via de Marantz en heb de decoder ingesteld op Dolby, zodat deze in Dolby Digital 5.1 uitstuurt (afhankelijk van de zenders) waarbij de receiver dit signaal omzet naar DD THX 7.2. En dat werkt uitstekend.

    Daar ik niet zo enthousiast meer ben over veel nieuwe receivers, heb ik dus een model zonder HDMI ingangen, maar zijn die wel aanwezig op een receiver o.i.d. kun je uiteraard ook op die manier de decoder aansluiten, al heeft het dan wel nogal eens als nadeel dat de receiver altijd ingeschakeld moet zijn om het beeld vanaf de decoder weer te geven. Maar dat is afhankelijk van het het apparaat in kwestie.

    Ik hoop dat het wat duidelijk is en dat het gaat lukken.

    mvg. Willem.

  • 18-2-2015
    12:09
    1

    Hallo Willem,

    De Cisco was op dezelfde manier aangesloten op het Bose systeem.
    Op het Bose systeem is maar 1 digitale ingang aanwezig, daarom heb ik maar
    alle verbindingen tot zelfs de Ziggo aansluitingen los gekoppeld en alles weer
    op de juiste manier terug aangesloten en tot mijn vebazing werkt alles zoals het hoort.
    nogmaals mijn dank voor alle hulp en informatie.
    mvg. Teus,

  • 18-2-2015
    19:01
    0

    Dag Teus,

    dat is goed nieuws. Maar goed, ik ken natuurlijk niet alle sets en vaak zijn er meer digitale ingangen aanwezig. Nu heeft het bovenstaande dus geen betrekking op jou set, maar ik laat de plaatsing gewoon staan, want het kan altijd nuttig zijn voor anderen. Weghalen is dan eigenlijk zonde.

    Wat er nu eerder is misgegaan kan ik natuurlijk niet aangeven vanaf hier, want helaas kan ik de thuissituaties niet zien, maar ik ben blij dat het voor elkaar is. Ik had ook niet zomaar opgegeven...

    Voor wat de hulp en info betreft: graag gedaan en veel kijk en luisterplezier gewenst.

    PS: let er even op dat de decoder na een paar uur kan uitschakelen als deze niet wordt bediend. Hoe dat op te lossen is op dit onderwerp te vinden, evenals de manier de decoder van de energiespaarstand te halen, waardoor deze veel vlotter opstart.

    Mvg. Willem.




Handleiding zoeker Humax




Op de hoogte blijven

Schrijf u in en ontvang emails voor uw Humax iHDR 5200C bij:

  • nieuwe vragen en antwoorden
  • nieuwe handleidingen
 

Overig


Alle Humax handleidingen

Contactgegevens van Humax


Aanmelden moderators

Gebruikershandleiding.com is een website van © 2015 WEBenz

Om tot zinvolle vragen te komen hanteren wij de volgende spelregels:

- lees eerst de handleiding door;

- controleer of uw vraag al eerder door iemand anders is gesteld;

- probeer uw vraag zo duidelijk mogelijk te stellen;

- heeft u een probleem en al geprobeerd om dit op te lossen, vermeld dit erbij aub;

- heeft u een oplossing gekregen van een bezoeker dan horen wij dat graag;

- wilt u een reactie geven op een vraag of antwoord, gebruik dan niet dit formulier;

- uw vraag wordt direct op de website gezet; vermijd daarom persoonlijke gegevens in te vullen;


Belangrijk! Als er een antwoord wordt gegeven op uw vraag, dan is het voor de gever van het antwoord nuttig om te weten als u er wel (of niet) mee geholpen bent! Wij vragen u dus ook te reageren op een antwoord.

Belangrijk! Antwoorden worden ook per e-mail naar abonnees gestuurd. Laat uw emailadres achter op deze site, zodat u op de hoogte blijft. U krijgt dan ook andere vragen en antwoorden te zien.

Uw vraag is op deze pagina toegevoegd

Wilt u een email ontvangen bij een antwoord en/of nieuwe vragen? Vul dan hier uw emailadres in.