Home »Beeld»Digitale ontvanger» Humax»HUMAX IRHD-5300C

Humax HUMAX IRHD-5300C

Downloaden: Selecteer gewenste handleiding, klik op Download.

Online: Bestand bekijken, versturen per email, vertalen en zoeken op inhoud.

Taal Soort Grootte Download Bekijk Online
Nederlands Gebruiksaanwijzing 2,09 MB Download Online




Spelregels

Vragen / opmerkingen / antwoorden over de Humax HUMAX IRHD-5300C



  • Vraag

    25-3-2015
    22:34

    Hoe kan ik een aangemaakte lijst favorieten als standaard lijst markeren? M.a.w. als ik de ontvanger start wil ik b.v. de lijst Favorieten1 als basislijst laten opstarten
    Reageer op deze vraag

  • 25-3-2015
    22:58
    0

    Dit is recent genoemd bij de 5200, maar ik moet me daar even in verdiepen, want ik maak hier eigenlijk zelden of niet gebruik van. Ik zou me daar wat meer op moeten richten, maar ja, je kan niet alles bijhouden.

    Maar volgens mij is dit in de handleiding genoemd. Je kan die hierboven raadplegen, maar je kan ook even bij de 5200 bij de zoekfunctie 'favorieten' of 'favorietenlijsten' invullen. Klik daarna op zoeken.

    Je ziet dan een aantal berichten waarin de uitleg is terug te vinden. Dit werkt bij de 5300 op dezelfde manier.

    Kun je het niet vinden, zal ik het even opzoeken in onderhoud.

    Hier de link naar de 5200:

    https://www.gebruikershandleiding.com/Humax-iHDR-5200C/handleiding-5-456154.html

    Mvg. Willem
    Site beheer

  • Vraag

    23-3-2015
    19:27

    Ik heb een humax dongel aangesloten op de decoder alles is goed geinstalleerd laat hij zien wiffi snelheid laat hij zien is 65mbps maar als ik op de afstandsbediening op de knop tvportal druk begint
    hij te zoeken na enige tijd stopt hij met zoeken en schakelt weer over naar een tv zender.
    Reageer op deze vraag

  • 23-3-2015
    21:34
    0

    Kijk eens via deze link naar alle instellingen. Dat is zeer goed te doen, maar gebruik tevens de rode toets. Deze is in de plaatst gekomen van de TV portal toets.

    Ik neem voorts aan dat je wel Ziggo als provider hebt? Alleen die ondersteund ITV/Tv portal.

    http://www.myhumax.info/thuisnetwerk.htm

    Mvg. Willem.

  • 23-3-2015
    21:40
    0

    PS: controleer ook even of er wel verbinding is met het Internet.

    Gr. Willem.

Advertenties

  • 24-3-2015
    07:04
    1

    Willem Bedankt voor de link.

    Arno.

  • Vraag

    22-3-2015
    11:30

    Hallo Willem ,
    Welk merk harde schijf van 1 TB raadt je aan voor gebruik met de Humax IRHD-5300C ?
    Ik had begrepen dat 1 TB maximaal mogelijk is ?
    Ik hoor 't graag van je.

    Met vriendelijke groet ,

    Raymond
    Reageer op deze vraag

  • 22-3-2015
    13:54
    0

    Dag Raymond,

    Deze schijf werkt doorgaans uitstekend:

    WD elements SE 1 TB 2,5 inch HD (USB 3.0). Deze krijgt zijn voeding vanaf de decoder. De schijf dient minimaal 100GB groot te zijn en maximaal 1 TB. De schijf wordt aangesloten op de decoder en kan daarna door de decoder zelf worden geformatteerd. Je kan dan opnemen, maar ook gebruik maken van de time-shift functie.

    Eventueel kun je ook de harde schijf laten formatteren door de PC en dat moet worden gedaan in Ext3.

    mvg. Willem.

  • 22-3-2015
    15:20
    1

    Hartelijk dank voor 't advies !

    Met vriendelijke groet ,

    Raymond

  • 22-3-2015
    15:47
    0

    Dag Raymond,

    graag gedaan en succes. Op dit onderwerp vind je ook de methode de decoder op te nemen in je netwerk, en hoe de interactieve functies (Ziggo) te gebruiken.

    Eventueel kun een zoekwoord invoeren bij de zoekfunctie, net onder de handleidingen.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    18-3-2015
    13:30

    Is er ook een video met uitleg hoe de afstandbediening van humax irhd-5300C
    Reageer op deze vraag

  • 18-3-2015
    14:57
    0

    Nee, die is helaas niet beschikbaar, maar met de uitleg in de handleiding en wat uitproberen kom je echt al heel ver, of kom je er zelfs al helemaal uit.

    mvg.Willem

  • Vraag

    16-3-2015
    19:33

    Weet wachtwoord niet meer en code via systeem lukt niet
    Reageer op deze vraag

  • 16-3-2015
    19:42
    0

    Ik neem aan dat je hiermee terug stellen naar het standaard wachtwoord bedoeld??

    Druk achtereenvolgens op:
    -menu
    -ga naar instellingen
    -ga naar systeem
    -ga naar systeeminformatie
    -druk vervolgens op de toetsen 7412359
    -Daarna komt "hidden settings" ofwel "verborgen menu".

    Hier kun je het wachtwoord resetten (Password Reset) : Je kan vervolgens kiezen tussen ja of nee. Kies ja, uitvoeren, en het wachtwoord gaat weer naar 0000.

    Willem.

  • Vraag

    14-3-2015
    14:39

    Ik heb inmiddels begrepen dat je met de Humax 5300 niet naar een zender kan kijken terwijl hij een ander opneemt. Maar bij Ziggo in sommige gevallen wel..(?). Als de programma's in "één stream" zitten. Wat houdt dat in en hoe kom ik er achter welke programma's bij elkaar in een stream zitten?
    Reageer op deze vraag

  • 14-3-2015
    14:51
    2

    Hallo,

    Wat je zegt klopt inderdaad, maar men de laatste zenderwisseling (samengaan Ziggo/UPC) is de stream indeling ook weer iets gewijzigd.

    Een stream staat even simpel gezegd voor een 'pakketje' waarin bepaalde zenders met elkaar worden verzonden. Zo kan b.v. Npo1, NPO2, RTL4 en RTL5 in één stream zitten (dit betreft dus maar een voorbeeld) en als je dan b.v. NPO1 kijkt, kun je b.v. RTL 4 opnemen.

    Alle zenders worden in streams verzonden. Zou je in bovenstaand voorbeeld NPO1 kijken, kun je dus niet SBS opnemen etc. Zou je SBS opnemen, dan kun je dus nog maar beperkt naar andere zenders kijken.

    Laatst stond er op de site van Ziggo nog ene indeling van de zenderstreams, maar ik weet niet of die inmiddels al is aangepast voor de nieuwe indeling.

    Maar googel gewoon even op stream of zenderstream indeling Ziggo.

    Uiteraard blijft het het beste advies een decoder/PVR te gebruiken met een dubbele tuner. Je kan dan altijd een zender opnemen en een ander bekijken, of soms zelfs 2 zenders opnemen en een 3e bekijken. De schijf is dan ook ingebouwd.

    Mvg. Willem.

  • 14-3-2015
    15:03
    1

    Bedankt voor het antwoord, ik ga googelen.
    Gr. Roess

  • 14-3-2015
    16:28
    0

    Dag.

    Graag gedaan. Ik zal anders ook even kijken of de nieuwe versie al te vinden is, maar heb er wat minder mee van doen, daar ik de 5400c gebruik.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    13-3-2015
    15:27

    Kan ik netflix kijken via een humax RM H01U digitale ontvanger?

    Reageer op deze vraag

  • 13-3-2015
    16:21
    0

    Je bedoelt een Humax 5300c. Nee dat kan niet. Netflix loopt niet via de kabel. De Internet aansluiting op de decoder is er voor andere doeleinden: Interactieve Tv en voor het opnemen van de decoder in je netwerk. Daarmee kun je niets met Netflix of andere Internetzaken.

    Gr. Willem.

  • Vraag

    13-3-2015
    05:27

    Als ik een programma op aan het nemen ben kan ik niet overschakelen ,externe harde schijf aangesloten op Hamas kastje
    Reageer op deze vraag

  • 13-3-2015
    11:15
    0

    Dit is een zeer veel gestelde vraag. Kijk eens naar de vraag van 8-2-2015 15:54. In dit geval geld datzelfde.

    Overigens lijkt het me beter dat we het maar op een Humax houden. Hamas is iets anders...

    Gr. Willem

  • Vraag

    11-3-2015
    19:23

    We willen kiezen voor analoge zenders. Hoe kun je daarvoor kiezen
    Reageer op deze vraag

  • 11-3-2015
    19:36
    0

    Nee, daar kun je niet voor kiezen, maar je schaft toch ook geen HD decoder om dan alsnog analoge zenders te gaan kijken, lijkt me. Maar als via de Tv zelf kijkt, kunnen daarin uiteraard wel de analoge zenders worden zender opgeslagen, of eventueel zelfs digitaal als er gebruik wordt gemaakt van een CI module.

    Echter geeft Caiway geen analoge zenders meer door, dus als je die provider hebt, kun je er dus geen gebruik meer van maken. Maar zeker op een moderne HD Tv is het niet raadzaam analoog et kijken. Dat ziet er doorgaans niet al te best uit.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    11-3-2015
    15:35

    Hoe kan ik via de afstand bediening de tv uit en aanzetten
    Reageer op deze vraag

  • 11-3-2015
    18:44
    2

    Heel simpel: hierboven staan achterin de handleiding de codes en de korte uitleg hoe te werk te gaan. Let op: niet elk apparaat wordt ondersteund.

    Druk na de installatie op de Tv toets om de Tv te bedienen, en druk weer even op de PVR toets om de Decoder/PVR te bedienen.

    Gr. Willem.

  • Vraag

    6-3-2015
    15:59

    In beeld verschijnt "geen videosignaal"is niet weg te krijgen gaarne advies
    Reageer op deze vraag

  • 6-3-2015
    18:53
    0

    Is wel de juiste ingang op de Tv gekozen met de afstandsbediening van de TV? Bij HDMI gaat dit niet automatisch en gezien je vraag, lijkt me dit aan de hand te zijn.

    Je doet dit met de AV of Ext toets.

    Maar als je iets anders bedoelt geef het dan even aan, want de vraag is niet echt duidelijk.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    4-3-2015
    21:42

    Net over gegaan naar Caiway en bijna alles doet het zoals voorheen bij Ziggo, behalve dat wij nu niet meer op Tv Portal kunnen, terwijl de wifi is geconfigureerd, dongle er even uitgehaald maar ook geen resultaat.

    Kan iemand mij helpen?

    PS. De overige 4 zenders van Film 1 zijn ook niet in HD meer?!
    Reageer op deze vraag

  • 4-3-2015
    21:47
    0

    Hallo,

    Voor ITV/tv portal is Ziggo nodig. Dat is iets wat ik al meermalen heb genoemd en ook door Humax wordt aangegeven. Andere providers doen hier n.l. niet zoveel mee.

    Daarnaast is het aanbod anders en kan het dus voorkomen dat bepaalde zenders juist wel en anderen juist niet meer in HD worden uitgezonden. De meeste providers hanteren toch weer andere opties en daar loop je vaak bij een overstap tegenaan.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    1-3-2015
    18:46

    Hallo beste mensen,

    Ik kon de opgenomen programma's niet meer verwijderen. Ik heb toen de externe schijf geformatteerd, en daarna de fabrieksinstellingen terug gezet.
    De programma's zijn verwijderd maar ik kan nu niet meer opnemen.
    Hij komt nu alleen met de vraag: wilt u een herinnering vastleggen voor dit programma?
    Wat ik ook probeer het lukt niet. Heeft iemand een idee?

    Met vriendelijke groet,

    Marianne
    Reageer op deze vraag

  • 1-3-2015
    21:28
    4

    Dag Marianne,

    Wordt de schijf nog wel herkend door de 5300? Terug stellen naar de fabrieksinstellingen was niet nodig geweest en voor nu is het raadzaam de Humax uit te schakelen, en de schijf los te nemen. Schakel dan de decoder weer in en sluit de schijf aan. Als het goed is zal de decoder deze dan weer herkennen als extern opname apparaat.

    Lees ook eens wat andere info door op dit onderwerp, daar dit zeer verhelderend kan zijn.

    Mvg. Willem.

  • 1-3-2015
    23:16
    1

    Hallo Willem,
    Mijn probleem is intussen opgelost. Ik had niet aangegeven dat de decoder de externe schijf als pvr kon gebruiken.
    Heel erg bedankt voor je reactie.
    Met vriendelijke groet,
    Marianne

  • 1-3-2015
    23:24
    1

    Dag Marianne.

    Graag gedaan en mooi te zien dat het weer voor elkaar is.

    Mvg. Willem.

  • 6-3-2015
    19:05
    0

    Hai Marianne,

    Ik heb zojuist de decoder van caiway aangesloten, maar ik krijg hetzelfde beeld met wilt u een herrinering vastleggen. Wat heb jij precies gedaan? Decorder is nog ongebruikt.

  • Vraag

    28-2-2015
    21:35

    ik krijg soms een melding de decoder schakelt binnen 2 minuten uit wat kan ik er aandoen
    Reageer op deze vraag

  • 28-2-2015
    21:50
    3

    Hallo,

    lezen loont. Kijk maar eens net onder je vraag naar mijn reactie van 26-2-2015 22:00. Daar zie je hoe dit uit te schakelen evenals de energiespaarstand.

    Gr. Willem.

  • Vraag

    27-2-2015
    13:50

    Heb gisteren de Humax IRHD-5300C geïnstalleerd. Gisteravond deed mijn afstandsbediening het niet meer. Heeft dit te maken met pvr en hoe los ik dit op?
    Reageer op deze vraag

  • 27-2-2015
    13:59
    2

    Je dient gewoon even op de PVR toets te drukken. Dan is de afstandsbediening ingesteld op de decoder ofwel PVR.

    Gr. Willem.

  • Vraag

    26-2-2015
    21:46

    ik zie in menu geen programma energiebeheer om de energie slaapstand uit te schakelen
    Reageer op deze vraag

  • 26-2-2015
    22:00
    2

    Die is er wel en je doet dat zo:

    -Menu
    -Instellingen
    -Systeem
    -Energiebeheer
    -Energie spaarstand in/uitschakelen
    -Automatisch uitschakelen in/uitschakelen

    Gr. Willem.

  • 26-2-2015
    22:02
    1

    dank u wel,heb het gevonden

  • 26-2-2015
    22:09
    0

    Dag,

    Graag gedaan en dank voor de respons. Dat wordt zeer gewaardeerd.

    mvg. Willem.

  • Vraag

    26-2-2015
    21:24

    hoe kan ik uitzending gemist vinden op humax 5300c
    Reageer op deze vraag

  • 26-2-2015
    21:32
    1

    Daarvoor dient de decoder op het Internet te worden aangesloten, daar de decoder op die manier de opdrachten verstuurd. Maar ook dien je Ziggo als kabel provider te hebben. Het Internet mag van ene andere provider afkomstig zijn. Na alle instellingen te hebben gemaakt, dien je de rode toets te gebruiken.

    Hier info over het instellen. Het best kun je een UTP kabel gebruiken.

    http://www.myhumax.info/thuisnetwerk.htm

    Op dit onderwerp is tevens meer info terug te vinden, dus lees eens e.e.a. door.

    Mvg. Willem.

  • 26-2-2015
    21:43
    1

    dank u wel voor het antwoord

  • 26-2-2015
    21:46
    0

    Graag gedaan en veel succes.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    24-2-2015
    19:28

    Kan ik een normale videorecorder aansluiten?
    Hoe kan ik automatisch uitschakelen voorkomen?
    Reageer op deze vraag

  • 24-2-2015
    19:54
    0

    Dat kan alleen als je die aansluit op de TV scart. Er is geen speciale video scart aanwezig op de 5300. Maar doorgaans zul je de decoder op een Tv aansluiten middels HDMI en dan zou je dus vanaf de decoder kunnen opnemen met een video- of DVD recorder. Zorg wel dat dan de uitgangssterkte (volume) op de decoder voluit zet.

    Voor de andere vraag: scrol even naar onder naar mijn reactie van 15-2-2015 22:04. Daarom wordt ook aangeraden eerst wat berichten door te lezen. Er is n.l. al veel info geplaatst.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    23-2-2015
    17:35

    Er is weer een nieuwe update voor de IRHD-5300C .
    Wat zijn de veranderingen na deze update?
    Reageer op deze vraag

  • 23-2-2015
    17:41
    0

    Wat de veranderingen precies zijn weet ik niet maar hierna kon ik een programma opnemen en gelijkertijd naar een ander programma kijken, ook lijkt de ontvanger wat sneller te reageren op commando's

  • 23-2-2015
    19:01
    0

    Dag,

    Ik vraag me af welke provider je dan hebt, want voor Ziggo zijn de updates november 2014 al geweest, en er zijn daarna geen nieuwe updates uitgekomen. Ik heb recent nog contact gehad met Humax om bepaalde issues mee te nemen in de volgende updates en het was nog helemaal niet bekend wanneer die gingen uitkomen.

    Als je een andere provider hebt dan Ziggo, dan zou het kunnen dat je nu pas de updates kan downloaden, welke anders zijn als bij Ziggo zelf.

    Je kan met de 5300 nooit een programma opnemen en altijd een ander bekijken, simpelweg daar de 5300 en 5100 maar over één tuner beschikken.

    Het kan wel voorkomen dat je bepaalde zenders nog kan opnemen terwijl je en ander bekijkt, maar dat heeft met de streams te maken (zenderindeling) en niets met een nieuwe update. Als b.v. NPO1, 2 en 3 en RTL4 in een stream zitten, kun je dus NPO1 kijken en b.v. RTL4 opnemen, maar dit gaat echt niet altijd op. Daarvoor zul je dan toch echt de 5050, 5200 of 5400 moeten hebben welke over 2 tuners beschikken.

    mvg. Willem.

  • 24-2-2015
    10:30
    1

    Als provider heb ik ziggo.
    De updates in november 2014 heb ik toen ook geinstalleerd versie 1.0026

    De nieuwe update heb ik geinstalleerd op 22-02-2015.
    Software versie 1.00.28

  • 24-2-2015
    11:31
    0

    Dat is inderdaad een andere versie. Bij andere decoders nog geen meldingen gezien, maar ook hiervan niet. Ik zal eens navraag doen hoe dat zit, maar heb jij wellicht de zenderwisseling (samengaan Ziggo/Humax) al aan d hand gehad? daarna ontstaan n.l. soms wat issues en wellicht is het daarop gericht.

    Ik ga er nu van tussen, maar kijk het dus even na.

    In ieder geval dank voor de reactie.

    mvg. Willem.

  • 24-2-2015
    11:37
    0

    Het klopt inderdaad. Men had alleen nog niet verwacht dat deze update update zo snel op het netwerk van Ziggo zou komen. Wat er allemaal is veranderd weet ik nog niet, maar in ieder geval is de functie van de dongel verbetert en zijn er wat kleine aanpassingen gedaan.

    Ik weet binnenkort meer.

    Mvg. Willem.
    Fijne dag.

  • Vraag

    20-2-2015
    11:40

    Kan ik met de Humax 5300C een programma opnemen (op externe HD) en tegelijkertijd kijken naar een andere zender?
    Reageer op deze vraag

  • 20-2-2015
    19:18
    3

    Zie mijn reactie bij: Vraag 8-2-2015 15:54

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    15-2-2015
    20:42

    Ik heb sinds kort een nieuwe Humax 5300c. (De vorige had ik een kopje thee gegeven.)
    Alles is hetzelfde als voorheen, alleen gaat dit kastje na enige tijd uit als de tv uit staat.
    Als de tv aangaat moet de Humax weer helemaal opnieuw opstarten.
    wat kan ik hieraan doen?
    Reageer op deze vraag

  • 15-2-2015
    22:04
    2

    Hallo,

    De decoder gaat sowieso in stand-by als deze een aantal uren niet wordt bediend. Deze 'denkt' dan n.l. niet meer te worden gebruikt. als je een 5300 hebt gehad is dat nu niet anders, maar het is toen waarschijnlijk anders ingesteld.

    je veranderd dat zo:

    -Menu
    -Energiebeheer
    -Energie spaarstand in/uitschakelen
    -Automatisch uitschakelen in/uitschakelen

    -> Standaard staan deze laatste 2 opties ingeschakeld. Lat je het automatisch uitschakelen aan staan, zal de decoder na een paar uur in stand-by gaan, als deze niet wordt bediend.

    Als je de energiespaarstand uit zet, zal de decoder vrijwel meteen opstarten nadat deze wordt ingeschakeld.

    Mvg. Willem.


  • Vraag

    14-2-2015
    14:53

    Heb gisterenavond een nieuwe Humax 5300c aangesloten op een Philips lcd HD tv.

    Ik krijg wel beeld via een scart aansluiting maar via een hmdi aansluiting is er geen beeld.

    Wat kan ik doen om dit werkend te krijgen ????
    Reageer op deze vraag

  • 14-2-2015
    19:51
    1

    Dat is simpel te doen. Het is n.l. zo dat de Tv doorgaans niet automatisch de juiste ingang activeert als de decoder wordt ingeschakeld. Dat komt omdat de decoder geen CEC codecs ondersteund.

    Je dient dus even handmatig de juiste ingang te kiezen met de afstandsbediening van de Tv. Dat doe je met de AV of Ext toets. Vaak krijg je dan een menu te zien, waar je uit de verschillende ingangen kan kiezen.

    Als de Tv deze ingang niet onthoud en je dus steeds weer handmatig de juiste ingang moet selecteren, dan is er nog de mogelijkheid om in de Hotelmode van de TV een ingang toe te wijzen, welke dan automatisch wordt geactiveerd bij het inschakelen van de Tv.

    PS: stel de decoder bij het gebruik van HDMI in op 1080I
    Lees ook eens wat andere info door op dit onderwerp. Dat kan zeker handig zijn.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    9-2-2015
    18:57

    Als ik mijn HUMAX 5300 wil bedienen met mijn HUMAX RM-H01U dan brandt de PVR knop met elke druk op de knop die ik doe, maar het kastje reageert niet op de afstandsbediening uit.

    Ik had al gelezen dat ik op de PVR knop moet drukken, maar dat verandert niks. Ook de 0 knop en daarna de OK knop indrukken zorgt niet voor een pagina met daarop een cijfer. Wat moet ik doen?
    Reageer op deze vraag

  • 9-2-2015
    19:49
    0

    Dag,

    Wordt de Tv ook bediend met de afstandsbediening van de decoder? Zo nee, zet die er indien mogelijk dan eens in onder de TV toets. Je weet dan of de afstandsbediening goed werkt.

    Als deze dat doet, haal dan eens enige tijd de spanning van decoder. Dat kun je natuurlijk altijd even proberen, want in sommige gevallen is dat een oplossing.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    8-2-2015
    15:54

    kan ik meerdere programma's op de zelfde tijd opnemen
    Reageer op deze vraag

  • 8-2-2015
    18:47
    0

    Dag,

    Dan kan niet, daar de 5100 en 5300 over maar één tuner beschikken. Maar bij Ziggo lukt het in bepaalde gevallen wel om naar de ene zender te kijken en een ander op te nemen. Dat heeft te maken met de stream indeling.

    Nu is de 5300 een prima decoder/PVR, maar doorgaans adviseer ik mensen de 5200 of 5400 aan te schaffen, of de oudere 5050.

    Deze eerste 2 zijn, net als de 5300 Interactief, maar allen beschikken over 2 tuners en een ingebouwde harde schijf.

    Je kan dan dus altijd 2 zenders tegelijk opnemen en in ieder geval altijd een zender bekijken en een ander opnemen. En in een aantal gevallen (Ziggo) kun je dus zelfs een een zender bekijken en 2 anderen opnemen.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    8-2-2015
    11:52

    Goeden Morgen
    Ik heb een panasonic TX-32LX700F tv en een humax irhd 5300c decoder.
    Caiway heeft SBS 9 op kanaal 58 gezet.
    Wanneer ik naar kan 58 ga reageert mijn tv niet. Wil ik van 55 of van 60 naar 58 schakelen dan krijg ik de melding ,niet mogelijk om zenders te wisselen tijdens opnemen.
    Wat kan hier aan de hand zijn.
    Mijn tv boven, werkt met een kaart, functioneert goed
    Alvast bedankt
    Vriendelijke groeten
    Koos Blijleven

    Reageer op deze vraag

  • 8-2-2015
    18:50
    2

    Dag,

    dat komt omdat de decoder maar over één tuner beschikt. Je kan dan bij het opnemen nog beperkt een andere zender bekijken. Dat heeft te maken met de indeling van de zenders (streams).

    Zie ook de vraag en reactie hierboven (8-2-2015 15:540.

    Mvg. Willem

  • 9-2-2015
    11:47
    2

    Hallo Willem
    Bedankt voor de snelle reactie
    De melding over het opnemen komt in beeld als ik niet opneem maar alleen van zender wil wisselen.
    Ook heb ik nu op kanaal 58 twee zenders staan, een zender met de titel unknown en een zender
    met sbs 9
    Ik kan wel vanuit de zenderlijst naar kanaal 58 maar ik kan niet van direct via de afstand bediening naar kanaal 58.
    Kan ik de sbs 9 zender niet op kanaal 57 zetten?
    Groeten Koos Blijleven

  • 9-2-2015
    12:03
    2

    Dag Koos,

    graag gedaan. Als je niets opneemt moet je altijd van zender kunnen wisselen, maar als je de melding "niet mogelijk om zenders te wisselen tijdens opnemen" moet er eigenlijk wel een opname lopen, of er moet al wat aan de hand zijn.

    "Ook heb ik nu op kanaal 58 twee zenders staan, een zender met de titel unknown en een zender met sbs 9".

    Dit ontgaat me eigenlijk een beetje, want elke zender heeft zijn eigen kanaal. Je kan dus ook geen zenders verplaatsen naar een ander kanaal. Je kan alleen e.e.a. aanpassen als je favorietenlijsten samenstelt, maar de zender volgorde blijft eigenlijk zoals de provider dit aanbied.

    Het lijkt me raadzaam om de decoder eens terug te stellen naar de fabriekstand en op nieuw te installeren. De harde schijf behoeft daarbij niet te worden geformatteerd. Maar je lost zo wel software issues op.

    Let op: je hebt wel de juiste frequentie en ID code (netwerknummer) nodig. Zorg dus dat je die even bij de hand hebt. De handeling gaat dan zeer vlot.

    mvg. Willem.

  • 9-2-2015
    13:43
    0

    Hallo Willem
    Ik heb nog even gekeken voor de zekerheid maar ik heb in mijn zenderlijst twee maal zender 58 staan.
    Ik heb het probleem van zenderwisselen ook pas vanaf het moment dat caiway sbs9 op kanaal 58 is door gaan geven.
    Waar vind ik de frequentie en de id code?
    Alvast bedankt
    Groeten Koos

  • 9-2-2015
    13:44
    0

    Die kun je terug vinden in de decoder, maar je kan ze ook vinden op de site van Caiway. maar wellicht is het gemakkelijker daar even naartoe te bellen.

    Ik verwacht dat op die manier het issue is opgelost. Moet ook zeggen dat ik dit nog niet eerder heb gezien en plaats toch bij alle Humax kabel decoders. Maar ik weet natuurlijk lang niet altijd welke provider men heeft.

    PS: mocht je weer reageren, doe dat dan even bij deze vraag/reactie a.u.b. Dan blijft alles mooi bij elkaar en overzichtelijk.

    Ik kan deze berichten eventueel ook verplaatsen/verwijderen, maar laat het nu maar even zo staan.

    Mvg. Willem.

  • 9-2-2015
    13:44
    1

    9-2-2015
    12:57

    Hallo Willem
    Ik heb gedaan wat jij geadviseerd hebt.
    Fabrieks instelling opnieuw in gevoerd.
    Alles werkt weer goed.
    Het probleem is bekend bij Caiway is mij gemeld door de medewerker
    Bedankt voor het goede advies
    Groeten
    Koos Blijleven

  • 9-2-2015
    13:46
    0

    Dag Koos,

    Dat zijn berichten. Ik zal het even doorspelen naar Humax, want zij vinden het altijd wel prettig als zoiets wordt gemeld. Als dit issue dan bij hen wordt voorgelegd, weten ze in ieder geval wat er aan de hand is.

    Ik heb overigens even wat berichten verplaatst en de andere verwijderd.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    7-2-2015
    22:03

    Ik ben van Ziggo overgestapt op Caiway glasvezel. Allemaal UTP-kabels getrokken, Humax digitale interactieve recorder aangesloten op de glasmodem, drie uur verder en geen tv!

    Ik heb de juiste frequentie voor Twente (369000), juiste netwerk-id (9004) en symboolwaarde (6875) en krijg vervolgens de melding: "geen zenders gevonden"

    Iemand een idee?
    Reageer op deze vraag

  • 7-2-2015
    23:11
    0

    Dag,

    Caiway ondersteund de Humax decoders wel, want zij leveren zelfs de Humax decoders aan hun klanten.

    Maar ik vraag me een beetje af hoe alles is nu is aangesloten, want ik lees iets over UTP kabels, maar met alleen die kabel zal de decoder niet gaan werken. De Humax is een kabel decoder en kan vaak gewoon werken met glasvezel, daar deze aansluiting, meestal in de meterkast, overgaat in coax en die kabel is nodig om beeld te verkrijgen.

    De UTP kabel die op de decoder kan worden aangesloten is er enkel voor om gebruik te kunnen maken van Interactieve Tv (Ziggo) omdat de opdrachten van de Humax worden verzonden via het Internet. Maar ook dan loopt de ontvangst gewoon via de kabel.

    Ook kun je de decoder opnemen in je netwerk als je deze op het modem aansluit middels een UTP kabel, maar alleen met de aansluiting van die kabel zal de decoder dus nooit kunnen gaan werken.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    5-2-2015
    16:10

    de afstandbediening doet het niet zelfs niet met batterijen

    Reageer op deze vraag

  • 5-2-2015
    21:38
    2

    Druk even op de PVR toets. Als er b.v. op de TV toets is gedrukt, zal de decoder(PVR) dus niet kunnen worden bediend.

    Werkt het dan nog niet, laat het dan even weten.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    5-2-2015
    14:53

    MMijn kastje werkt ineens niet meer. Frequentie en alles staat goed, kwaliteit is 100% signaalsterkste 30-40% alles hij kan geen zenders meer vinden. Help mij
    Reageer op deze vraag

  • 5-2-2015
    21:44
    0

    Dag.

    heb je toevallig Ziggo als provider en woon je in een gebied waar de overname (Ziggo/UPC) toevallig al heeft plaatsgevonden? In dat geval zal de Tv n.l. op 'zwart gaan.

    Je dient dan de decoder terug te stellen naar de fabrieksinstellingen en opnieuw te installeren met deze gegevens:

    Ziggo heeft recent nog maar één frequentie en netwerknummer voor heel Nederland:


    Gebruik de volgende frequentiegegevens bij het installeren van Interactieve en Digitale Televisie.

    frequentie: 474.00* (zonder punten ertussen)

    netwerk-ID: 5555*

    modulatie: 64-QAM

    symboolsnelheid: 6875

    * Kijkt u digitale televisie via het Cogas-netwerk? Gebruik dan frequentie 369.00 en netwerk-ID 9004.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    3-2-2015
    16:39

    Waarom springt mijn Humax tv na een paar uur uit?

    Reageer op deze vraag

  • 3-2-2015
    19:14
    2

    Dat komt omdat je dan langere tijd de decoder niet bediend. De decoder denkt dan niet meer te worden gebruikt.

    Je kan dat op deze manier veranderen:

    -Menu
    -Instellingen
    -Systeem
    -Energiebeheer*

    *Je kan daar ook het automatische uitschakelen uit zetten.

    *In energiebeheer kun je de decoder ook van de energiespaarstand halen. Deze verbruikt dan iets meer in stand-by maar start doorgaans sneller op.

    Gr. Willem.

  • Vraag

    2-2-2015
    18:04

    Hoe moet ik een videorecorder aansluiten tussen het humax modem en de tv
    Reageer op deze vraag

  • 2-2-2015
    19:02
    0

    Een videorecorder, DVD recorder of Blu-ray/DVD speler dien je rechtstreeks aan te sluiten op de Tv en niet op je decoder. De decoder sluit je voorts met HDMI aan op de TV en deze stel je in op 720P bij een HD ready Tv en op 1080I bij ene Full-HD toestel.

    Op dit onderwerp is meer info te vinden over de 5300, dus lees hier eens e.e.a. door.

    mvg. Willem.

  • Vraag

    2-2-2015
    00:05

    Ik heb de Humax gisteren geïnstalleerd. Alles prima gelukt; echter, ik krijg storing op de kanalen. Een soort scrambel beeld. Niet blijvend maar wel regelmatig en dus erg storend. Wat kan ik hieraan doen?

    Reageer op deze vraag

  • 2-2-2015
    19:03
    0

    Artefacten, bekende issues, ontstaan vaak door slechte, of onvoldoende goede kabels en stekkers. Als de BER waarde hoger is dan 0, gaat er eigenlijk al iets mis. BER staat voor Bit Error Rate, dus hoe hoger deze waarde, hoe meer errors/fouten. De decoder kan nog een aantal fouten herstellen, maar worden dit er teveel onstaan er beeldfouten. Als het nog erger wordt, 'snapt' de decoder het signaal niet meer en zal het beeld op 'zwart' gaan. Lees ook de andere waarden zoals sterkte en kwaliteit uit. Die eerste dient zo''n 40-50% te zijn, die 2e altijd 100%.

    Even een paar vragen: Hoe lang is de kabel vanaf de huisaansluiting naar de TV?

    Zijn de gebruikte kabels hoogwaardig en zijn deze zorgvuldig afgemonteerd met metalen stekkers?

    Zijn er meer toestellen op de kabel aangesloten?

    Is er in de kabel nog een ander apparaat, zoals b.v. een DVD recorder opgenomen?

    Zijn er splitters etc. aanwezig in de kabel?

    Het is raadzaam allereerst een goede kabel aan te schaffen, die zonder tussenkomst van andere apparaten en/of splitters, meteen op de TV wordt aangesloten. Zorg dus dat er metalen stekkers worden gebruikt en sluit alles zeer zorgvuldig aan. Men vergeet vaak dat een digitaal signaal baat heeft bij goed materiaal. Ik zie dan ook vaak problemen als men overstapt op digitale, of HD-TV. Als de kabel in totaal langer wordt dan 10 meter, kan een signaalversterker nodig zijn.

    Geef dus even wat meer info, maar gebruik dus ook goede materialen.

    mvg. Willem.

  • 5-2-2015
    16:21
    1

    Bedankt voor de snelle reactie Willem. Om je vragen te beantwoorden:
    Kabel vanaf meterkast naar woonkameraansluiting is ca. 10 meter
    In de meterkast is een splitter (metaal).een kabel gaat naar de router (internet); die heeft een metalen stekker. De andere kabel gaat naar de woonkamer; die heeft een kunststoffen stekker.
    Van de wwonkameraansluiting gaat een coaxkabel naar de Humax-ontvanger en van de Humax vis een hdmi naar de tv.
    Homecinema heb ik via een andere hdmi aansluiting aangesloten op de tv.

    Moet ik eenspeciale splitter gebruiken in de meterkast? En ook een "betere" coaxkabel? Welke?
    mvg. Arny

  • 5-2-2015
    22:05
    0

    Dag Arny,

    Als je meerdere toestellen aansluit, kun je het best een breedband versterker gebruiker. Daarop zijn verschillende uitgangen aanwezig, die ook verschillend versterken. De langste kabel sluit je dan aan op de uitgang welke het meest versterkt. De kortste op die dat het minst doet etc.

    Zijn er maar 2 tv's aanwezig, kun je ook werken met een standaard signaal versterker, en met een splitter/verdeler met schroefaansluiting. Je kan het best geen gewone splitters inzetten en het is raadzaam je kabels altijd zorgvuldig af te monteren met geheel metalen stekkers.

    Gebruik voor de installatie goede kabels, van b.v. Hirschmann, welke ook de signaal versterkers etc. heeft en gebruik een dubbel afgeschermde kabel als je vlakbij zendmasten woont of als er een 4G netwerk in de buurt is.

    Maar wat de waarden die je uitleest bij decoder? Dar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

    PS: Als er een versterker nodig is, is een retourgeschikt model voor de Humax decoders niet nodig, daar deze de opdrachten voor ITV verzenden via het Internet en alleen de ontvangst dus via de kabel loopt.

    mvg. Willem.

  • 6-2-2015
    00:55
    1

    OK Willem, ik ga eerst maar zorgen voor goede kabels en stekkers.
    Daarna dan een breedband versterker zoals jij adviseert.

    Je moet me wel even helpen met "de waarden die je uitleest bij de decoder". hoe / wat / waar?
    gr.
    Arny

  • 6-2-2015
    18:54
    0

    Dag Arny,

    het controleren van de waardes doe je zo:

    -Menu
    -Instellingen
    -Systeem
    -Signaaldetectie

    PS: hoe oud is het AOP, ofwel de huisaansluiting van de provider, dus het 'kastje' waar de kabel op wordt aangesloten.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    31-1-2015
    20:33

    Is op de humax irhd-5300c ook PIP in te stellen? zo ja hoe ?
    Reageer op deze vraag

  • 1-2-2015
    00:39
    0

    Nee, dat is niet mogelijk. Dat wordt niet ondersteund door de decoders van Humax.

    mvg. Willem.

  • Vraag

    31-1-2015
    17:22

    IK heb 2 Humax ontvangers de 5300 met externe schijf ,mijn vraag is,als ik bij de een wat opneem kan ik dat dan op de ander bekijken zonder de harde schijf te verwisselen,
    Alle 2 ontvangers zijn aangesloten op het zelfde netwerk,het is mijn nog niet gelukt,en volgens de berichten moet het wel kunnen
    Reageer op deze vraag

  • 1-2-2015
    00:40
    0

    Ik kom net binnen en ga er dus nu niet mee aan de slag, maar ik kom er z.s.m. op terug.

    Mvg. Willem.

  • 1-2-2015
    15:18
    1

    Bedankt Willem dat je zo snel reageerde,ik wacht af,hopelijk kom jij er achter
    Gr Paul

  • 2-2-2015
    19:12
    0

    Dag Paul,

    het is ook mogelijk, maar dan moeten de 2 decoders beiden zijn voorzien van een Dongel, of bedraad met elkaar zijn verbonden via het modem. Ik moet er ook info over hebben, maar kan dat zo niet terug halen, maar heb dat laatst nog eens gebruikt voor iemand met 2 Humax 5200 decoders.

    Maar ik ga er in ieder geval morgen nog even naar op zoek. Het wordt echter zeer weinig gebruikt en daarom heb ik het zo even niet in mijn hoofd zitten. Maar ik plaats ook bij alle Humax kabeldecoders en dan onthou je niet alles.

    Maar een tip kan ik je al wel geven: het werkt het best als je de schijf even omwisselt. Als er draadloos wordt gewerkt en er een obstakel tussen zit, zal een dongel vaak al niet meer goed werken, en bekabeld werken is niet altijd mogelijk. De vrouw die het probeerde bij de 5200 heeft het toen wel werkend gehad, maar de connectie tussen d 2 apparaten viel erg vaak weg, waardoor zij heeft besloten gebruik te maken van een externe schijf. In dat geval heb je wat extra kosten voor die schijf, maar de 5100 en 5300 hebben die externe schijf sowieso al nodig.

    Maar ik kom dus zeker op het andere terug, maar in de praktijk wordt daar dus maar zeer weinig gebruik van gemaakt.

    Mvg. Willem.

  • 2-2-2015
    19:31
    1

    Hoi Willem,ik heb beneden een Dongel en boven met bedrading met elkaar verbonden,
    En als ik de schijf van boven beneden aansluit dan zien ik wat ik heb opgenomen opgenomen maar ik kan het niet afspelen terwijl het 2 de zelfde ontvangers zijn,
    Daarom dacht ik boven opnemen en beneden kijken,
    Ik gebruik die 2 ontvangers om 2 programmas op te nemen wat op het zelfde tijd stip is

    Groetjes Paul

  • 2-2-2015
    19:36
    0

    O ja Willem wat ik nog vergeten ben ,die ene ontvanger die met een Dongel is staat 80cm van de modem af

    Groetjes Paul

  • 2-2-2015
    19:59
    0

    Dag Paul,

    Naar mijn weten moet de schijf uitwisselbaar zijn, maar ook dat kijk ik nog even na. Bij de 5050 en de 5200 lukt dat in ieder geval niet.

    Maar nu lees ik dat je graag 2 programma's tegelijk zou opnemen en is het dan niet raadzaam een 5300 weg te doen en de 5200 of 5400 aan te schaffen? Deze beschikken over 2 tuners en een ingebouwde harde schijf. In de Humax shop worden ze vaak voor een aantrekkelijke prijs aangeboden (demo) met een jaar garantie.

    Deze decoders zijn eigenlijk identiek, maar de 5400 heeft een schijf van 1Tb. Gebruik deze laatste zelf al bijna 2 jaar en dat bevalt mij uitstekend. Je kan dan zelfs vaak 2 programma's tegelijk opnemen en een ander bekijken (Ziggo) doordat zij de stream indeling laatst hebben aangepast.

    Ook deze decoders zijn Interactief en een externe schijf is niet meer nodig. Maar goed, dat is een keuze.

    Ik ga nu eerst maar eens eten, want daar kom ik niet eens aan toe... ;-)

    mvg. Willem.

  • 2-2-2015
    22:32
    1

    Ja Willem dat zal mijn laatste redmiddel zijn,
    Ik ga eerst van de week nog een keer proberen of de schijven uitwisselbaar zijn,

    vorige week lukte het niet, hoog verschijnlijk heb ik dan wat verkeerd gedaan.
    Als het lukt dan bericht ik je dat even.en als jij een oplossing heeft dan hoor ik het van je

    Groetjes Paul

  • 3-2-2015
    19:34
    0

    Dag Paul,

    Het lijkt erop dat het delen van bestanden niet gaat lukken tussen 2 5300 decoders. Bij de 5100 lijkt dat ook niet te kunnen. De technische dienst van Humax heeft zich er ook al over gebogen en ik ontvang daar binnenkort nog info over, maar dat kan even gaan duren. Maar zoals gezegd, wordt het ook bij andere modellen zelden of niet meer gevraagd daar het niet altijd feilloos werkt.

    Ondanks dat je 2 identieke decoders hebt, krijgt ene schijf een code mee. Daardoor is het vaak niet mogelijk deze te gebruiken bij een ander exemplaar, en ik heb eens wat uitgeteste n de ene keer wil dat wel en de andere keer niet. Dat lijkt ook afhankelijk te zijn van de gebruikte schijf. De evt. aangesloten externe schijf van de 5200 kan wel worden gebruikt bij een andere 5200, maar bij de 5300 wil het dus de ene keer wel en bij de ander niet.

    Dat werd bij later bij Humax ook zo bevestigd. Waarom het in bepaalde gevallen wel lukt, is hen ook niet bekend, maar ik denk dus aan het type schijf dat wordt gebruikt.

    Het is dus niet zo heel eenvoudig en een 5200 of 5400 zou je dus een stuk verder brengen, zonder teveel stappen te hoeven nemen. (alleen naar de bank ;-)

    mvg. Willem.

  • 4-2-2015
    16:45
    0

    Oke Willem,Bedankt dat je de moeite voor mijn heeft genomen,
    Als je nog wat nieuws te horen krijgt dan hoor ik dat graag van je

    Groetjes Paul

  • 4-2-2015
    18:00
    0

    Dag Paul,

    Graag gedaan. Ik laat het dan absoluut even weten, of plaats het even als info bovenaan het onderwerp. Ik doe dat wel vaker en verwijder dat later soms weer even om het opnieuw bovenaan te plaatsen. is altijd handig als men wat extra info heeft.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    31-1-2015
    01:00

    De humax en mijn Sony tv afstandsbediening springt elke keer van digitaal naar analoog als ik van zender wil veranderen. Kan nu alleen maar naar NL 3 kijken.
    Reageer op deze vraag

  • 31-1-2015
    12:58
    0

    Dag,

    Ik neem aan dat je wel zapt met de afstandsbediening van de decoder en eerst op de PVR toets drukt, of dat deze in ieder geval oplicht? Als de afstandsbediening n.l. nog op Tv staat, zal je gaan zappen op de Tv en dan is er een kans dat de Tv weer naar de eigen tuner overschakelt.

    Niet gelukt en meer vragen? Leg dan even heel duidelijk uit wat je precies doet en hoe de situatie is, dus aansluitingen e.d. want ik kan niet achter je voordeur kijken...

    mvg. Willem.

  • Vraag

    28-1-2015
    21:18

    Is het mogelijk om met mijn Humax kastje, Netflix te ontvangen? en wat doe ik dan nog met Ziggo?
    Reageer op deze vraag

  • 28-1-2015
    22:18
    0

    Nee, dat kan niet. Is al vaker gevraagd, maar Netflix loopt niet via de kabel en alleen het Internet niet voldoende, daar de Humax ene kabel decoder is.

    mvg. Willem.

  • Vraag

    27-1-2015
    18:07

    Humax 5300 gaat spontaan aan.
    sinds ziggo monteur er de cisco epc 3928
    heeft geïnstalleerd. ..??
    Reageer op deze vraag

  • 27-1-2015
    18:12
    0

    Zijn er niet wat programma's gereserveerd? dan schakelt de decoder n.l. zelf in. Kijk ook de timers eens na of stel het apparaat even geheel terug naar de fabrieksinstellingen en installeer deze opnieuw.

    Het issue zou dan verholpen moeten zijn.

    mvg. Willem.

  • Vraag

    26-1-2015
    13:24

    Hoe kan ik er voor zorgen dat programma's die worden opgenomen niet meer in apparte mappen komen staan?

    Reageer op deze vraag

  • 26-1-2015
    18:44
    0

    Dag,

    Dat kun je niet voorkomen, want alle opnames gebruiken nu eenmaal een eigen map. Maar nog even op zoek geweest in mijn "archief", je kan wel zelf mappen aanmaken.

    Mappen kun je aanmaken met de OPT+ toets.
    Maak b.v. een groep mappen aan, zoals drama, documentaires, komedie, Thriller etc.

    In deze mappen kun je weer submappen aanmaken als het series betreft, b.v. in de map drama een map bloedverwanten of in de map documentaires b.v. een map frozen planet, wildest Africa etc.

    Deze mappen zijn zeer overzichtelijk als je iets wilt opzoeken.

    Door een opgenomen bestand te verplaatsen (ook met OPT+ en pijltoetsen) kun je een bestand naar betreffende map verplaatsen.

    Als je de betreffende map hebt geselecteerd druk dan op de rode toets. Pas dan activeer je de verplaatsing. (gebruik hiervoor dus niet de OK toets).

    Wanneer je meerdere bestanden (films) in een map hebt krijg je een + (plus) teken op die betreffende (bovenliggende) map.

    Gr. Willem.

  • Vraag

    22-1-2015
    19:36

    Mijn moeder heeft sinds vandaag een humax-kastje via CaiWay.
    Deze heeft mijn schoonvader aangesloten en het werkte goed.
    Nu heeft zij, toen wij naar huis gingen, de tv uit gedaan.
    Maar toen zij bij thuiskomst van de boodschappen de tv weer aandeed, kreeg ze de melding op het scherm 'er zijn geen apparaten aangesloten'.
    De Humax staat aan en de tv ook, maar zij krijgt geen beeld of kan niks regelen met het menu.
    De afstandsbediening doet het wel zegt ze (lampjes branden als ze ingedrukt worden), maar er gebeurd niks. Wie kan ons uitleggen wat we moeten doen?!!
    Reageer op deze vraag

  • 22-1-2015
    20:27
    0

    Dag,

    Zeer waarschijnlijk ligt dit aan instelling van de Tv. Als de decoder is aangesloten middels HDMI, hetgeen uiteraard wordt aanbevolen, dien je handmatig de juiste ingang op de Tv te selecteren. Dat gebeurt niet automatisch.

    Je dient dus met de afstandsbediening van de Tv die juiste ingang te selecteren. Dat kan d.m.v. een Ext. of AV toets, of d.m.v. een klein menu. Dat hangt af van de Tv.

    Bij het gebruik van een decoder is het uiteraard niet handig dit steeds handmatig te doen en daarom kun je vaak in de zogenoemde Hotelmode van een Tv een ingang selecteren, welke bij het inschakelen van de Tv automatisch wordt geactiveerd. Daar wordt zeer vaak gebruik van gemaakt.

    Googel daarvoor even op 'hotelmode --> merk tv' maar verander verder niets in dat menu!

    Meer bruikbare info over de 5300 is terug te vinden op dit onderwerp.

    Een eventuele reactie kan het best bij deze vraag/reactie worden geplaatst. Alles blijft dan mooi bij elkaar.

    PS: reageert de decoder niet op de afstandsbediening, druk dan eerst even op de PVR toets.

    Ook dit wordt n.l. nogal eens genoemd.

    Gr. Willem

  • Vraag

    20-1-2015
    11:37

    zelf volgorde van zenders instellen op irhd-5300c d.i.m een ouder persoon
    Reageer op deze vraag

  • 20-1-2015
    17:53
    0

    Dat kan niet, of je moet al favorietenlijsten gaan aanmaken. Dit is in de handleiding hierboven allemaal terug te vinden. Door op online te klikken en de handleiding te bekijken, is dat terug te lezen. Lukt het helemaal niet laat het dan even weten, maar het is voor mij ondoenlijk om steeds alle punten in de handleiding te gaan citeren, daar ik op meer onderwerpen plaats.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    19-1-2015
    14:54

    Hallo,

    Ik heb een humax 5300c aangesloten op mijn tv.
    Hierop aangesloten zit een sonos playbar.

    Met de humax afstandsbediening bedien ik het geluid van mijn sonos.
    Echter komt nog elke keer de groene volume balk van de humax in beeld.

    Kan deze balk ook zo uitgeschakeld worden dat deze niet meer in beeld komt?

    Werkt nu soms elkaar tegen en is wel eens irritant. Kon het nergens in get hoekje vinden,...
    Reageer op deze vraag

  • 19-1-2015
    15:28
    0

    Ik heb dus de sonos optisch aangesloten op de tv en de humax via HDMI naar de tv.
    Tv-geluid staat uit en werkt niet. Dat is goed.

    De humax heeft alleen die groene volumebalk nog. Echter wil ik deze niet meer gebruiken. Maar weet niet of deze is uit te schakelen, daar ik het nergens kan vinden,...

    Heb het niet nodig, omdat ik het geluid via de sonos afspeel. Die het weer van de tv afhaalt.

  • 19-1-2015
    21:49
    0

    Bedoel je dat de geluidsbalk van de decoder in beeld komt als je de Sonos set bediend? Als dat zo is, zou de afstandsbediening dus ook nog het volume op de decoder regelen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik bedien ook een apparaat, ingesteld onder de audio knop, en zie dan geen volumeregeling van de Humax verschijnen. Ik heb overigens een 5400.

    De balk is niet uit te schakelen maar mag dus niet verschijnen als je het volume van een ander apparaat regelt.

    Ik zit er een beetje aan te denken om eens een andere modus te proberen voor de 5300. Wellicht dat het issue dan is verholpen. Niet ver onder je vraag heb ik aangegeven hoe dit werkt. Zie mijn plaatsing van 12-1-2015 21:58 Wellicht werkt dit.

    Mvg. Willem.

  • 19-1-2015
    22:07
    1

    Ik kwam dat antwoord vanmiddag ook al tegen inderdaad,... Zowel de decoder geprobeerd als de sonos playbar. al de 6 modussen geprobeerd op de decoder, maar de geluidsband hiervan blijft in beeld helaas.

    Tevens alle modussen geprobeerd op de sonos. Dan werkt de volume weer wel en geen balk, maar de programmering uiteraard niet. Omdat dat ding geen decoderfunctie heeft.


  • 19-1-2015
    23:12
    0

    Vervelend. Nu zal het uiteindelijk wel wennen en is er dan wel goed mee te leven, maar ik ga het toch nog eens uitzoeken. Wellicht vind ik nog ene oplossing, maar heel gemakkelijk zal dat niet worden...

    mvg. Willem.

  • 20-1-2015
    18:03
    1

    Ben er wel aan gewend hoor, maar wilde eens zoeken of het anders kon. Toen vond ik dit.
    Ach binnenkort komt er toch ook een 5400 te staan samen met een nieuwe tv. Omdat er beklaag is hier in huis, over het niet kunnen opnemen en tegelijk eenandere zender kijken,...
    Hopelijk valt het dan wel makkelijker in te regelen met een 5400.

    In ieder geval bedankt, Gr, Jeroen

  • 20-1-2015
    18:20
    2

    Dag Jeroen,

    Je hebt de Sonos natuurlijk onder de audio knop staan, en kun je eens aangeven welke code je hebt gebruikt?

    Heb je ook al eens een andere code gebruikt?

    De 5400 is een heel ander apparaat. Ik gebruik die zelf ook al vrij lang en dat bevalt mij prima, maar doorgaans weet ik ook wel hoe je bepaalde issues kan oplossen en daar de decoder technisch gelijk is aan de 5200, die al ruim 4 jaar op de markt is, is er dus tijd genoeg geweest ook die te leren kennen.

    Bij de 5050, 5200 en 5400 is het zelfs vaak mogelijk (Ziggo) om 2 zenders op te nemen en een ander te bekijken, afhankelijk van de stream indeling, maar sowieso kun je altijd ene zender opnemen en een ander bekijken, en dat kan bij de 5100 en 5300 maar zeer beperkt, wat ook weer te maken heeft met de streams.

    En het voordeel van de 5050, 5200 en 5400 is dat deze een ingebouwde harde schijf hebben. De 5400 zelfs een van 1TB, maar let op: niet de gehele schijf is bruikbaar voor opnames. Er is ook een deel gereserveerd voor pauze/time shift, een deel voor foto's en filmpjes, en een deel voor het formatteren naar Ext3.

    "netto" Houdt je dus ong. 890 GB over, maar daar kun je zeer ver mee komen. Het is toch ook raadzaam opnames die je wilt bewaren z.s.m. over te zetten op een ander medium, daar je anders de kans loopt ze een keer kwijt te raken.

    Hier vind je de 5400:

    https://www.gebruikershandleiding.com/Humax-IHDR-5400-C/handleiding-5-509700.html

    Mvg. Willem.

  • 20-1-2015
    18:34
    1

    Ik heb de pvr toets en tv toets linksboven zitten,..

    De sonos heb ik niet aangesloten met één of andere code eigenlijk? Deze zit aangesloten in principe op de tv in de optische ingang. De andere zijde zit aangesloten op de sonos.

    Maar wacht even,... Zou die dan op de optische ingang van de decoder moeten? Daar zit nu niks,... :)

  • 20-1-2015
    20:16
    0

    Nu ken ik de Sonos set niet zo goed, maar daarop kun je toch ook het volume instellen? Zo, ja, dan kun je de Sonos, mits ondersteund door de afstandsbediening van de 5300, bedienen met de afstandsbediening van de decoder, door de juiste code in te voeren onder de audio knop op de afstandsbediening.

    Achterin de handleiding van de 5300, hierboven te lezen, zie je een aantal codes voor andere apparaten. Staat de Sonos daarbij en kun je die voorts bedienen met de afstandsbediening, zou je van het probleem af zijn.

    Ik bedien ook mijn receiver (deels) met de afstandsbediening van de 5400, waarbij ik deze heb vastgelegd onder de audio toets.

    De Sonos aansluiten op de decoder heeft wel als voordeel dat het geluid waarschijnlijk beter zal zijn, maar je ook naar de radio kan luisteren via de decoder, waarbij de Tv uit kan blijven.

    Mvg. Willem.

    (berichten even samengevoegd)

  • 20-1-2015
    20:35
    0

    Klopt, de sonos zelf heeft ook een + en - toets voor het bedienen van het geluid. Enigste wat die moet doen is het geluid afspelen indd,...

    Inmiddels de rcu codelijsten geraadpleegd op de humax website, vreemde is dat mijn afstandsbediening de RM-H01U daar niet op de pagina voorkomt,...

    Zoals je zegt, zou het doormiddel van het invoeren van een code op de afstandsbediening (net als al de andere merken externe apparatuur) de volume dan moeten werken,... En dan zou de volumebalk in beeld moeten verdwijnen,... Zal morgen humax eens bellen hierover,..

    Gr. Jeroen

  • 20-1-2015
    20:40
    0

    Sterker nog! Zelfs het tv geluid blijft werken als ik de tv uitgezet heb :)

    En dus ook de radio, al gebruik ik dee vrij weinig omdat de sonos ook een app heeft voor al m'n muziek en ook radio e.d.

  • 20-1-2015
    22:39
    0

    Dag,

    je schrijft:

    "Inmiddels de rcu codelijsten geraadpleegd op de humax website, vreemde is dat mijn afstandsbediening de RM-H01U daar niet op de pagina voorkomt,..."

    Je moet gewoon even de handleiding van de 5300 hierboven openen. Helemaal achterin kom je de codes tegen van alle apparaten welke worden ondersteund. Niet elke apparaat komt daarin voor, maar de Sonos wellicht wel en die leg je dan zeer eenvoudig vast onder de audio toets. De uitleg hiervoor staat er ook bij en dit is doorgaans zeer vlot te realiseren.

    Humax zal je datzelfde vertellen. Ik ken het bedrijf n.l. goed en ook zij zullen je dus naar die lijsten verwijzen.

    Je kan dan door eerst even op de audio toets te drukken, de Sonos wellicht gewoon bedienen. Je zet dan het volume, waar ik liever spreek van uitgangssterkte, op de decoder volledig open en regelt verder het volume op de Sonos. Zou de Humax deze niet ondersteunen, zou je ook nog kunnen opteren voor ene Logitech harmony, welke tal van apparaten en opties ondersteunen. Daarin zijn verschillende versies in de handel. Deze kun je zelfs via het Internet opties laten bijleren.

    Ik zal even kijken of de Sonos in de lijst staat bij de 5300.

    mvg. Willem.

  • 20-1-2015
    22:48
    0

    Kijk even op pagina 74 van de handleiding hierboven. Daar zie je hoe je ook via en website aan de codes kan komen. OP de pagina's 71, 72 en 73, zie je de codes voor de apparaten, maar helaas zie ik daarbij niet Sonos opgesomd.

    Wellicht vind je die op het Internet en anders kun je dus kiezen voor ene Logitech, hetgeen men vaak doet. Met één druk op de knop is het dan zelf mogelijk de decoder, Tv en Sonos in te schakelen. Maar er zijn dan veel meer opties mogelijk, welke je niet hebt bij de afstandsbedieningen van de Humax decoders.

    De 5400 is daar dus niet anders in.

    Mvg. Willem.

  • 20-1-2015
    22:59
    0

    Indien de code van uw apparaat niet in de lijst staat, bezoek dan onderstaande website. Onder MDB1.3 vindt u een complete lijst met ondersteunde codes.

    http://www.humaxdigital.com/global/support/rcucodelist.asp

    Willem.

  • 20-1-2015
    23:37
    0

    Ben er al achter na nog een keer enorm intensief zoeken,... Sonos ondersteunt alleen SMB/CIFS. En geen DLNA welke ondersteunt wordt door de humax decoder,... Ze gaan dus nooit willen samenwerken.

    De harmonys ondersteunen al m'n apparatuur zag ik al,.. Misschien dat maar doen, daar alles apart op instellen, en dan zou die volumebalk ook moeten verdwijnen,... Als ik de volume bedien.

  • 21-1-2015
    18:14
    1

    "Ben er al achter na nog een keer enorm intensief zoeken,... Sonos ondersteunt alleen SMB/CIFS. En geen DLNA welke ondersteunt wordt door de humax decoder,... Ze gaan dus nooit willen samenwerken".

    Dit staat geheel los van de bediening van de Sonos met de afstandsbediening van de decoder. Hier worden dingen door elkaar gehaald. Nu staat de Sonos niet in de lijst van apparaten bij de Humax, maar anders zou deze gewoon bedienbaar zijn met de afstandsbediening van de 5300.

    Dat heeft niets van doen met DLNA. Die laatste is er alleen voor om bestanden te kunnen delen met je computer of laptop. Je kan n.l. de 5100, 5200, 5300, 5400 en 5050 opnemen in je netwerk om zo bestanden uit te wisselen. Zo kun je b.v. met de Humax gemaakte opnames verplaatsen naar je PC.

    De Sonos is voor de decoder in feite gewoon een weergever en doorgaans kunnen weergevers als soundbars, soundplates etc. gewoon worden bediend met de afstandsbediening van de Humax. Dat heeft niets met DLNA van doen. Er staat hier nu ook een soundbar aangesloten om deze te testen en ook deze kan ik gewoon bedienen met de afst.bed. van mijn 5400.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    18-1-2015
    15:09

    Graag wil ik een zenderlijst maken van 1 tot 60 zenders. Nu is mij de vraag hoe ik bijv. SBS 9 op plaats 9 kan krijgen ?
    Reageer op deze vraag

  • 18-1-2015
    19:16
    0

    Dat is duidelijk in de handleiding opgenomen. Daarin staat hoe je binnen de favorietenlijsten zenders kan verplaatsen. Het is raadzaam dat dus eens na te kijken. Ik help vaak en graag, maar als ik steeds delen uit de handleiding moet gaan opzoeken en citeren is het eind zoek.

    De handleiding is hierboven te lezen. Een stuk gemakkelijker dan op de CD-rom dus.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    13-1-2015
    19:12

    Hoe kan ik mijn Dvd speler laten afspelen met de humax digitale ontvanger
    Reageer op deze vraag

  • 13-1-2015
    19:16
    0

    Dat kan niet. Je dient de decoder en de DVD speler beiden apart op de Tv aan te sluiten. Uiteraard het best via HDMI.

    Meer info is te vinden op dit onderwerp.

    Mvg. Willem.

  • Vraag

    13-1-2015
    16:21

    kan ik netflix kijken van de Humax digitale ontvanger


    Reageer op deze vraag

  • 13-1-2015
    17:53
    0

    Nee, dat is niet mogelijk. Netflix loopt niet via de kabel.

    mvg. Willem.




Handleiding zoeker Humax





Op de hoogte blijven

Schrijf u in en ontvang emails voor uw Humax HUMAX IRHD-5300C bij:

  • nieuwe vragen en antwoorden
  • nieuwe handleidingen
 

Overig


Alle Humax handleidingen

Contactgegevens van Humax


Gebruikershandleiding.com is een website van © 2015 WEBenz

Om tot zinvolle vragen te komen hanteren wij de volgende spelregels:

- lees eerst de handleiding door;

- controleer of uw vraag al eerder door iemand anders is gesteld;

- probeer uw vraag zo duidelijk mogelijk te stellen;

- heeft u een probleem en al geprobeerd om dit op te lossen, vermeld dit erbij aub;

- heeft u een oplossing gekregen van een bezoeker dan horen wij dat graag;

- wilt u een reactie geven op een vraag of antwoord, gebruik dan niet dit formulier;

- uw vraag wordt direct op de website gezet; vermijd daarom persoonlijke gegevens in te vullen;


Belangrijk! Als er een antwoord wordt gegeven op uw vraag, dan is het voor de gever van het antwoord nuttig om te weten als u er wel (of niet) mee geholpen bent! Wij vragen u dus ook te reageren op een antwoord.

Belangrijk! Antwoorden worden ook per e-mail naar abonnees gestuurd. Laat uw emailadres achter op deze site, zodat u op de hoogte blijft. U krijgt dan ook andere vragen en antwoorden te zien.

Gebruikershandleiding.com neemt misbruik van zijn services uitermate serieus. U kunt hieronder aangeven waarom deze vraag ongepast is. Wij controleren de vraag en zonodig wordt deze verwijderd.

Product: Humax HUMAX IRHD-5300C handleiding



Spam

Haatdragende of gewelddadige inhoud

Bijvoorbeeld antisemitische inhoud, racistische inhoud, of materiaal dat gewelddadige fysieke handelingen tot gevolg kan hebben.


Persoonlijke of privégegevens

Bijvoorbeeld een creditcardnummer, een persoonlijk identificatienummer, of een geheim adres. E-mailadressen en volledige namen worden niet als privégegevens beschouwd.


Promotie/advertentie gerelateerd

Overig

Uw vraag is op deze pagina toegevoegd

Wilt u een email ontvangen bij een antwoord en/of nieuwe vragen? Vul dan hier uw emailadres in.



Uw melding over misbruik is verstuurd

Hartelijk dank hiervoor. Wij gaan ernaar kijken en verwijderen de vraag indien nodig.